Skip to Navigation

Ομιλία στη Γενική Συνέλευση των μελών ΣΕΒΕ στη Θεσσαλονίκη

Στοιχεία της ομιλίας του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη στην ανοιχτή Γενική Συνέλευση των μελών του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος- ΣΕΒΕ.

Θέμα:  «Στρατηγική Συνδυασμένων Μεταφορών στη Βόρεια Ελλάδα  και οι Νέες Εμπορευματικές Υπηρεσίες του ΟΣΕ».

  -Ευχαριστώ τον ΣΕΒΕ για την ευγενική του πρόσκληση να βρίσκομαι σήμερα κοντά σας και να απευθύνω την κύρια ομιλία στα πλαίσια της 34ης Ετήσιας Τακτικής Συνέλευσης των Μελών του Συνδέσμου.

Έχω και κατά το παρελθόν και με διαφορετική ιδιότητα παρευρεθεί σε εκδηλώσεις του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος και είναι πάντοτε ιδιαίτερη η χαρά και μεγάλη η τιμή να γίνομαι συμμέτοχος σε διεργασίες που ζυμώνουν το εμπορικό, επιχειρηματικό και οικονομικό μέλλον της χώρας μας.

  -Βρίσκομαι σήμερα εδώ, ως Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών, σε μια δύσκολη χρονική περίοδο, σε μια περίοδο που η σφοδρότερη μεταπολεμικά οικονομική κρίση μαστίζει ολόκληρη την Ευρώπη. Σε μια περίοδο που οι ρυθμοί ανάπτυξης βρίσκονται παντού σε ελεύθερη πτώση. Σε μια περίοδο, που το έλλειμμα διογκώνεται στη συντριπτική πλειοψηφία των χωρών της Ένωσης. Σε μια περίοδο που τα πρόσφατα στοιχεία καταγράφουν περιορισμό των εισαγωγών παγκοσμίως και ως εκ τούτου σημαντική πτώση των εξαγωγών και κάμψη του διεθνούς εμπορίου.

Σε αυτή την περίοδο, και σε πείσμα των καιρών, θα σας μιλήσω σήμερα για ανάπτυξη. Η κυβέρνηση, άλλωστε, εργάζεται με σχέδιο και υπευθυνότητα για την αντιμετώπιση της κρίσης. Παίρνει τα κατάλληλα μέτρα, προχωράει στις απαιτούμενες τομές προκειμένου να περιοριστούν κατά το δυνατόν οι επιπτώσεις της σε όλους τους τομείς. Το εξίσου σημαντικό στοιχείο, όμως, είναι πως δεν σταματάμε παράλληλα να θέτουμε τις βάσεις για την επόμενη μέρα, να προσπαθούμε να συνδυάσουμε το άμεσο με το μακροπρόθεσμο. Ας μην ξεχνάμε πως κάποια στιγμή θα εξέλθουμε από την κρίση. Και οι προκλήσεις, τότε, θα είναι εντονότερες, οι προοπτικές θα είναι μεγαλύτερες, οι ευκαιρίες ακόμα περισσότερες. Ήδη φροντίζουμε η Ελλάδα να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων, στην πρώτη γραμμή της ανάπτυξης. Σταδιακά και με συνέπεια φέρνουμε το μέλλον στο παρόν, κάνουμε τα σχέδια πράξη, δεν εξαγγέλλουμε απλά έργα, προχωράμε άμεσα στην υλοποίησή τους.

  -Σήμερα, μου δίνεται η ευκαιρία, ως αρμόδιος Υπουργός για τις Μεταφορές, να αναπτύξω όσα γίνονται και όσα πρόκειται στο επόμενο διάστημα να πραγματοποιηθούν στη Βόρεια Ελλάδα στον κρίσιμο για την εγχώρια οικονομία και τις εξαγωγές τομέα των εμπορευματικών μεταφορών.

Γεγονός είναι πως αυτή τη στιγμή το τοπίο στη Βόρεια Ελλάδα αλλάζει. Τα τελευταία χρόνια δημιουργούμε μια σειρά από έργα υποδομής, που αναδεικνύουν το ρόλο και τη σημασία της Μακεδονίας και της Θράκης στον ευρύτερο χάρτη της περιοχής. Οι περιφέρειες του ελληνικού Βορρά  βγαίνουν από την απομόνωση και τα αδιέξοδα που βρίσκονταν για πολλά χρόνια. Αποκτούν πλέον ευρωπαϊκή και διεθνή ενδοχώρα. Απευθύνονται σε μια δυναμική περιφερειακή αγορά. Η Θεσσαλονίκη έχει αρχίσει ήδη να αντιμετωπίζεται ως οικονομική πρωτεύουσα των Βαλκανίων και ως πύλη και γέφυρα προς τις αγορές της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης, της Ρωσίας και της Μαύρης Θάλασσας, όπως και της Τουρκίας.

  -Η Βόρεια Ελλάδα εξελίσσεται σήμερα με ραγδαίους ρυθμούς σε κέντρο συνδυασμένων μεταφορών, σε σημαντικό διαμετακομιστικό κόμβο, σε στρατηγικό εμπορευματικό και ενεργειακό διεθνές σταυροδρόμι. Στον στόχο, δηλαδή, που εξαρχής θέσαμε στο Υπουργείο Μεταφορών και τον οποίο με έργα υπηρετούμε.

  -Σήμερα μπορούμε να μιλάμε με έργα για έργα.
Ολοκληρώθηκε πρόσφατα η Εγνατία Οδός, η οποία αναμορφώνει πλήρως το τοπίο των οδικών μεταφορών, όχι μόνο εντός του Ελλαδικού χώρου, όπου και συνδέεται με τον άξονα της ΠΑΘΕ, αλλά και περιφερειακά μέσω των 9 κάθετων αξόνων, που αξιοποιούν τις αγορές της Βαλκανικής και Ευρωπαϊκής ενδοχώρας, ανοίγοντας τις προοπτικές συνεργασίας παράλληλα προς της Μαύρη Θάλασσα και την Τουρκία.

  -Η ολοκλήρωση του υπερσύγχρονου αυτοκινητόδρομου των 680 χλμ. φέρνει πιο κοντά την ανατολή με τη δύση, αναβαθμίζει τις ΒΙΠΕ, τα λιμάνια και τη σημασία των εμπορευματικών κέντρων και των σταθμών logistics που θα αναπτυχθούν κατά μήκος της.

  -Μαζί με τους κάθετους άξονες, το οδικό σύμπλεγμα φτάνει τα 947 χλμ και διασυνδέεται με την Αλβανία δια της Ιόνιας Οδού, με τα Δ. Βαλκάνια και την Κ. Ευρώπη δια του άξονα 10, με την Ευρωπαϊκή ενδοχώρα μέσω του άξονα 4 Θεσσαλονίκη – Σόφια και Κομοτηνή-Κίρτζαλι, με τη Μαύρη Θάλασσα και την Ρώσικη αγορά δια του άξονα 9 και φυσικά με την Τουρκία και το «Δρόμο των Αργοναυτών» που αγκαλιάζει τον Εύξεινο Πόντο.

   -Πρόκειται για ένα υποδειγματικό έργο, που ολοκληρώθηκε με ταχύτατους ρυθμούς τα τελευταία πέντε χρόνια και ενώ εκκρεμούσε έως τότε πάνω από το 50% για την υλοποίησή του. Η Εγνατία Οδός αναμορφώνει πλήρως τα δεδομένα του βορειοελλαδικού χώρου και αναβαθμίζει τη γεωστρατηγική σημασία της Βόρειας Ελλάδας, προωθώντας μέσα από το διασυνοριακό εμπόριο, τις εξαγωγές και την ανάπτυξη του τουρισμού και των διατροπικών μεταφορών, την ενοποίηση του οικονομικού χώρου της Ν.Α. Ευρώπης και σταδιακά της Μαύρης Θάλασσας.

    -Από την άλλη πλευρά, τα λιμάνια είναι από τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά του βορειοελλαδικού χώρου, με κορυφαίο αυτό της Θεσσαλονίκης, που είναι η απόληξη του άξονα 10 και του άξονα 4 και η βασική πύλη εισόδου – εξόδου προς τα Βαλκάνια και το Αιγαίο. Το μητροπολιτικό λιμάνι της συμπρωτεύουσας σήμερα εκσυγχρονίζεται και σταδιακά αρχίζει να αναβαθμίζεται και να αναπτύσσεται συμπληρωματικά με τα άλλα βόρεια λιμάνια: αυτό της Καβάλας, στο οποίο καταλήγει ο άξονας Καβάλα – Δράμα – Βουλγαρία, του Πόρτο Λάγος, λιμάνι κυρίως μεταφορών αγροτικών προϊόντων, καθώς και αυτού της Αλεξανδρούπολης, το οποίο θα είναι και η απόληξη του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη καθώς και η μελλοντική πύλη εισόδου φορτηγών RORO από το Τσανάκαλε της Τουρκίας, που θα μπορούσαν να εξυπηρετούν σημαντικό κομμάτι της αγοράς της Ιωνίας.

    -Η υπεραξία αυτών των λιμανιών αυξάνεται από τα εν εξελίξει εκσυγχρονιστικά τους έργα, όπως π.χ. η 6η προβλήτα της Θεσσαλονίκης. Πολλαπλασιάζεται όμως και από την στοχευμένη ευθεία διασύνδεση τους με την Εγνατία και με ένα σύγχρονο σιδηρόδρομο και συμπληρώνεται από εμπορικούς και εμπορευματικούς σταθμούς που δρομολογούνται στα λιμάνια ή επί της Εγνατίας οδού.

    -Σημαντικότατος πόλος ανάπτυξης στη Μακεδονία και τη Θράκη παραμένει, εξάλλου, το δίκτυο των διεθνών και εθνικών αεροδρομίων της ευρύτερης περιοχής. Και μια σειρά από έργα αναβαθμίζουν, αναμορφώνουν και επεκτείνουν σήμερα αρκετά από αυτά. Ολοκληρώνονται αυτή τη στιγμή τα έργα και παραδίδεται πλήρως τον Αύγουστο το αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης. Αναπτύσσεται και εκσυγχρονίζεται το αεροδρόμιο της Καβάλας, ενώ σημαντικά έργα πραγματοποιούνται και σε αυτό της Θεσσαλονίκης.

Συγκεκριμένα, στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» επενδύονται  246 εκ. ευρώ για τη δημιουργία ενός σύγχρονου διαδρόμου 2,5 περίπου χιλιομέτρων, ο οποίος κατασκευάζεται σύμφωνα με όλους τους περιβαλλοντικούς όρους και σύντομα θα είναι έτοιμος να δεχθεί μέχρι και Super Jumbo, πολλαπλασιάζοντας τις αφίξεις των επιβατών και τις 55.000 κινήσεις των αεροπλάνων που εμφανίζει ο αερολιμένας της Θεσσαλονίκης ετησίως μέχρι σήμερα.   

    -Παράλληλα, ολοκληρώθηκαν στον τελευταίο και σύντομα θα τύχουν πλήρους εκμετάλλευσης μεγάλοι αποθηκευτικοί χώροι, που θα διευκολύνουν την μεταφορά εμπορευματικού φορτίου από και προς τα Βαλκάνια, αναπτύσσοντας επαρκώς με αυτόν τον τρόπο και τη συγκεκριμένη πτυχή των εμπορευματικών μεταφορών.

Οι προοπτικές, πάντως, περαιτέρω αξιοποίησης από την ΥΠΑ του χώρου του αεροδρομίου παραμένουν ανοιχτές, με δεδομένες τις πραγματικές δυνατότητες επέκτασης και του επιβατικού σταθμού.

Όταν  αναφερόμαστε στις συνδυασμένες μεταφορές, πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι το κλειδί για την ανάπτυξη και την επέκτασή τους, είναι ο σιδηρόδρομος. Δυστυχώς, σήμερα, ο ελληνικός σιδηρόδρομος ζει μέρες απαξίωσης, καθώς τις τελευταίες δεκαετίες λόγω μη ολοκληρωμένου σχεδιασμού και εσφαλμένης ιεράρχησης των προτεραιοτήτων, οδηγηθήκαμε στο να έχουμε ένα δίκτυο που μόλις το 20% του συνόλου του είναι διπλής γραμμής και το 9,6% διαθέτει ηλεκτροκίνητη έλξη. Εξάλλου, μόλις το 1,5% των εμπορευματικών και το 3,5% των επιβατικών μεταφορών διεξάγεται σήμερα με τον σιδηρόδρομο, ενώ παρατηρούμε ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι συνδεδεμένο με τις βιομηχανικές περιοχές, με τα βιομηχανικά πάρκα και με τα εμπορικά λιμάνια της χώρας.

Τοποθετώντας, τώρα, το πρόβλημα στην οικονομική του διάσταση, διαπιστώνουμε ότι το συσσωρευμένο χρέος του ΟΣΕ φτάνει τα 9 δις ευρώ, με την ετήσια ζημιά να αγγίζει κάθε χρόνο το 1 δις ευρώ, η αναλογία εσόδων-εξόδων κυμαίνεται στο 1:8, ενώ η ημερήσια δέσμευση πόρων ανέρχεται στα 22.5 εκ. ευρώ.

   -Η Ελλάδα, όμως, χρειάζεται και δικαιούται ένα σιδηρόδρομο σύγχρονο. Εύρωστο. Δομικά και οικονομικά. Ένα σιδηρόδρομο που θα αναπτύσσει μεγαλύτερες ταχύτητες. Που θα παρέχει ασφάλεια. Που θα σέβεται το περιβάλλον. Που θα συνδέεται με τους βασικούς οδικούς άξονες, τα μεγάλα λιμάνια, τα αεροδρόμια και τις βιομηχανικές περιοχές της χώρας. Που θα συνδέεται με τα διεθνή σιδηροδρομικά δίκτυα και τους βασικούς ευρωπαϊκούς και διεθνείς άξονες. Που θα άρει την απομόνωση της ελληνικής περιφέρειας. Που θα προσφέρει υπηρεσίες ποιότητας. Τον σιδηρόδρομο που θα επωμιστεί το φορτίο να  δικτυώσει τη χώρα μας με την νέα εποχή. Με τον κόσμο που έρχεται.

Η κυβέρνηση ξεκίνησε ήδη μια αποφασιστική μεταρρυθμιστική προσπάθεια για την εξυγίανση και την ανάπτυξη του ελληνικού σιδηρόδρομου. Τις λεπτομέρειες του σχεδίου της μεταρρύθμισης τις παρουσιάσαμε πρόσφατα και δεν θα ήθελα να σας κουράσω με πληροφορίες που ξεφεύγουν από το θέμα και το πνεύμα της σημερινής συνάντησης . Θα ήθελα, ωστόσο, να επισημάνω ορισμένα σημεία, τα οποία, κατά την πεποίθησή μου, είναι καίρια και συνδέονται με τα έργα εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης του δικτύου και την εμπορευματική πολιτική που θα ακολουθηθεί.

Βασική προτεραιότητα που έχουμε θέσει αποτελεί η ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού και της αναβάθμισης του βασικού σιδηροδρομικού κορμού Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη/Προμαχώνας (ΠΑΘΕ/Π). Ο άξονας ΠΑΘΕ/Π συνιστά τη ραχοκοκαλιά του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Τροφοδοτεί τις περιφερειακές γραμμές. Εξυπηρετεί και συνδέει μεταξύ τους τα βασικότερα αστικά κέντρα της χώρας και περιλαμβάνει τις σιδηροδρομικές πύλες της Ελλάδας προς Βουλγαρία μέσω Προμαχώνα και προς FYROM μέσω Ειδομένης.

   -Στόχος μας είναι η δημιουργία ενός σιδηροδρομικού άξονα υψηλών ταχυτήτων και αυξημένης χωρητικότητας, εξοπλισμένου με τα πλέον σύγχρονα συστήματα σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτροκίνησης, τα οποία θα ικανοποιούν τις απαιτήσεις της διαλειτουργικότητας των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων. Η επένδυση που θα πραγματοποιηθεί στο έργο αυτό εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 6,2 δις ευρώ, 4,6 εκ των οποίων θα προέλθουν από το Γ΄ ΚΠΣ και το ΕΣΠΑ για την περίοδο 2007-2013, ενώ το υπόλοιπο 1,6 δις θα προέλθει από εθνικούς πόρους.
Με την σταδιακή ολοκλήρωση και παράδοση σε χρήση των έργων μέχρι το 2015, ο χρόνος διαδρομής Αθήνας-Θεσσαλονίκης θα περιοριστεί στις 3,5 ώρες και η σύνδεση της Αθήνας με την Πάτρα θα είναι εφικτή σε 2 ώρες.
-Την ίδια στιγμή και παράλληλα με το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ, θα τρέξει ένα νέο φιλόδοξο σχέδιο για μια Σιδηροδρομική Εγνατία, 700 περίπου χιλιομέτρων, που με σύγχρονα μέσα χρηματοδότησης, όπως είναι οι ΣΔΙΤ,  στοχεύει να ενώσει, μέσα και από νέες χαράξεις, τα αστικά κέντρα της Μακεδονίας-Θράκης, βάζοντας στο σιδηροδρομικό χάρτη σημαντικές πόλεις – λιμάνια όπως η Καβάλα.

  -Μέχρι τώρα οι βασικές επενδύσεις του ΟΣΕ αφορούσαν τον ΠΑΘΕΠ. Τώρα πιστεύουμε πως έχει έρθει η ώρα να προσανατολίσουμε το σιδηρόδρομο προς τον Βορρά, συνδέοντας τον με λιμάνια, ΒΙΠΕ, εμπορευματικά κέντρα και σταθμούς και επανασυνδέοντας τον με τους διεθνείς και ευρωπαϊκούς άξονες, όπως ο άξονας 10, ο άξονας 22 προς Σόφια, ο άξονας 9 Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς – Ρωσία καθώς και ο άξονας Θεσσαλονίκη – Κωνσταντινούπολη.

  -Η εμπορευματική πολιτική και το εμπορευματικό έργο είναι δύο τομείς που μας απασχόλησαν ιδιαίτερα κατά την κατάρτιση του σχεδίου για την εξυγίανση και την ανάπτυξη του σιδηρόδρομου της χώρας μας. Ένα σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε σήμερα είναι ότι οι εμπορευματικές μεταφορές, μέχρι τώρα, παρουσιάζουν σημαντική ζημία, με τα έξοδα να υπερβαίνουν κατά πολύ των εσόδων. Φιλοδοξία μας είναι η ζημιογόνος κατάσταση να αποτελέσει άμεσα παρελθόν και τη θέση της να καταλάβει ένας σύγχρονος, βιώσιμος, σιδηρόδρομος, με μια αναπτυξιακή δυναμική που θα παράγει οφέλη για όλους, χωρίς να στερεί πολύτιμους πόρους από την εθνική οικονομία.

Για την επίτευξη αυτών των στόχων, η νέα πολιτική θα πρέπει να διαφοροποιηθεί από λάθη και υπερβολές που ισχύουν σήμερα και να χαρακτηρίζεται πλέον από την ελεγχόμενη πολιτική εκπτώσεων, για τις οποίες και προβλέπεται μείωση 40%-50%, καθώς και από τη χρήση σαφών κριτηρίων και την αύξηση των κομίστρων κατά 5%.

Παράλληλα, θέτουμε σε νέα τροχιά το εμπορευματικό έργο, με την ανάπτυξή του να δρομολογείται μέσα από συνεργασίες με μεγάλους πελάτες, με μεγάλους εξαγωγείς για τη μεταφορά τσιμέντου, containers, καυσίμου και άλλων υλικών, αλλά και με την έμφαση που θα δίνεται στην τεχνική και τεχνολογική υποστήριξη. Ταυτόχρονα, στρατηγικές συνεργασίες και εφαρμογή προηγμένων συστημάτων αποτελούν τον βασικό πυρήνα της ανανεωμένης εμπορευματικής μας πολιτικής. Στα σχέδια βρίσκονται σημαντικές συνεργασίες με βιομηχανικές περιοχές, με βιομηχανικά πάρκα, με εμπορευματικά κέντρα, με λιμάνια της χώρας, με ιδιωτικές επιχειρήσεις και με σιδηροδρομικές επιχειρήσεις όμορων κρατών.

Στα πλαίσια, εξάλλου, της τεχνικής και τεχνολογικής υποστήριξης προωθούμε την εφαρμογή ηλεκτρονικών προγραμμάτων παρακολούθησης αμαξοστοιχιών και βαγονιών, την εφαρμογή προηγμένων συστημάτων πληροφορικής στην τιμολόγηση, την εξασφάλιση νέου εξοπλισμού και την αξιοποίηση του τροχαίου υλικού, την εξασφάλιση συστημάτων αυτόματης ζύγισης βαγονιών, μηχανημάτων εκφόρτωσης containers, κλαρκ, καθώς και την εγκατάσταση νέας υπηρεσίας μεταφοράς μικροδεμάτων.

Στη σημείο αυτό θα ήθελα να αναφερθώ και σε ένα θέμα, το οποίο γνωρίζω ότι σας απασχολεί και εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό και τις κινήσεις που έχουμε στην ατζέντα μας για το επόμενο διάστημα. Πρόκειται για τη δημιουργία εμπορικού τρένου που θα συνδέει την Ελλάδα με την Ρωσία. Μέχρι σήμερα κάτι τέτοιο δεν έχει σταθεί δυνατό, πεποίθησή μας, όμως, είναι πως ανεξάρτητα από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε, η σιδηροδρομική εμπορική σύνδεση με την Ρωσία θα καταστεί τελικά εφικτή και θα πραγματοποιηθεί. Θεωρούμε ότι αξίζει να κυνηγήσουμε αυτή την προοπτική, καθώς το εμπορικό τρένο θα δώσει, αναμφισβήτητα, ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στους Έλληνες εξαγωγείς, με την έγκαιρη, οικονομική και ασφαλή μεταφορά των προϊόντων. Άλλωστε, απ’ όσο γνωρίζουμε, και η ρωσική πλευρά επιθυμεί το εμπορικό τρένο, αφού και τα δικά της εμπορεύματα με τον τρόπο αυτό θα προσεγγίσουν καλύτερα τη δική μας αγορά. Σύντομα θα είμαστε σε θέση να σας δώσουμε περισσότερες πληροφορίες για το θέμα αυτό και να απαντήσουμε στα ερωτήματα που πιθανότατα θα έχετε.

  -Εξαρχής έχουμε θέσει στόχο τη δημιουργία μιας σύγχρονης, ισχυρής, ανταγωνιστικής Ελλάδας. Οι μεταφορές, και μάλιστα οι εμπορευματικές, αποτελούν σήμερα χρυσή ευκαιρία για περαιτέρω ανάπτυξη. Της οικονομίας. Της αγοράς. Των ελληνικών επιχειρήσεων. Στοιχεία αποκαλύπτουν πως το  12 % του ελληνικού ΑΕΠ έχει να κάνει με τη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τα 36 δις ευρώ που αποτελούν τον ετήσιο τζίρο του εγχώριου κλάδου των logistics και τους περίπου 250.000 ανθρώπους, που απασχολούνται στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας, αναδεικνύει τη βαρύτητα του εν λόγω τομέα για την εθνική οικονομία και υποδεικνύει στην Πολιτεία να επενδύσει σοβαρά στην ανάπτυξη και το μέλλον του. Να επενδύσει σε υποδομές που θα τον στηρίξουν και θα τον αναδείξουν πέρα από τα ελληνικά σύνορα.

Στην προσπάθεια αυτή, τα εμπορευματικά κέντρα αναμένεται να προσφέρουν λύσεις. Να δώσουν την απαιτούμενη ώθηση. Να σηματοδοτήσουν το ξεκίνημα που θα ανοίξει νέες προοπτικές. Να θέσουν τις βάσεις για την αξιοποίηση των σημερινών δυνατοτήτων. Να προσελκύσουν νέες επενδύσεις. Να αυξήσουν την προσφορά, καλύπτοντας την μεγάλη ζήτηση που υπάρχει.

Λαμβάνοντας υπόψη και τη διεθνή πρακτική, η δημιουργία εμπορευματικών κέντρων θα συμβάλλει κατεξοχήν στην προώθηση των εμπορευματικών μεταφορών και στην αναβάθμιση της ποιότητά τους. Θα συντελέσει, εξάλλου, στη βελτίωση της διαλειτουργικότητας μεταξύ των μέσων μεταφοράς και στην προαγωγή των διατροπικών μεταφορών. Στην καλύτερη κατανομή και διαχείριση της εμπορευματικής κίνησης. Στην τόνωση της απασχόλησης. Στην ενδυνάμωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων. Στη διαμόρφωση οικονομιών κλίμακας. Στην αύξηση του εξαγωγικού εμπορίου και στην αξιοποίηση των διερχόμενων ροών. Στην αξιοποίηση μέσων μεταφοράς φιλικών προς το περιβάλλον. Στην προώθηση της περιφερειακής ανάπτυξης της χώρας μας.

Μπορούμε, κατά συνέπεια, να αναλογιστούμε τα πολλαπλά οφέλη που θα έχει η Ελλάδα από τη λειτουργία των εμπορευματικών κέντρων. Από την λειτουργία των εμπορευματικών κέντρων που δεν μένει πλέον στα χαρτιά, αλλά που γίνεται σήμερα πραγματικότητα. Η αρχή έγινε στην Αττική, με τα έργα στο Θριάσιο Πεδίο να τροχιοδρομούνται έπειτα από πολυετείς καθυστερήσεις. Η Θεσσαλονίκη παίρνει, τώρα, σειρά με ένα εντυπωσιακό σε έκταση και δυνατότητες υπερσύγχρονο εμπορευματικό κέντρο, ο διαγωνισμός για το οποίο προετοιμάζεται αυτή τη στιγμή. Και μπορούμε να συνειδητοποιήσουμε την συνεισφορά που θα έχει ένα τέτοιο έργο στην  αναβάθμιση της πόλης της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης Περιφέρειας της Κεντρικής Μακεδονίας, όπως και την σημαντική ενίσχυση του οικονομικού και εμπορικού τους ρόλου στην περιοχή των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Σύμφωνα με τον Νόμο 3534/2007, έχει διατεθεί στη ΓΑΙΟΣΕ Α.Ε. έκταση 672 στρεμμάτων για τη δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου στον χώρο του τέως στρατοπέδου Γκόνου, που βρίσκεται στον Δήμο Εχεδώρου του Νομού Θεσσαλονίκης. Με βάση τον έως τώρα σχεδιασμό, προβλέπεται σύνδεση του εμπορευματικού κέντρου τόσο με το βασικό σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο, όσο και με τον Λιμένα της Θεσσαλονίκης. Μέχρι στιγμής έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες και βρισκόμαστε, όπως ανέφερα και παραπάνω, στη φάση κατά την οποία πραγματοποιείται η προετοιμασία των τευχών του διαγωνισμού. Η πρώτη εκτίμηση για το κόστος του έργου, το προσδιορίζει περίπου στα 130 εκατομμύρια ευρώ. Υπολογίζεται, εξάλλου, ότι το νέο εμπορευματικό κέντρο θα είναι έτοιμο να λειτουργήσει εντός του 2014.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου στη Θεσσαλονίκη, προβλέπεται να υλοποιηθεί μέσω σύμβασης συμπράξεως δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Ιδιώτης επενδυτής θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, το σχεδιασμό, την κατασκευή και τη διαχείριση του εμπορευματικού κέντρου για ορισμένη χρονική περίοδο, με την ταυτόχρονη καταβολή στο δημόσιο του αντίστοιχου οικονομικού ανταλλάγματος.

Μελετάμε, επίσης, την κατασκευή εμπορευματικών κέντρων σε Θράκη και Ήπειρο και στα πλαίσια αυτά εξετάζονται οι περιπτώσεις της Αλεξανδρούπολης και της Ηγουμενίτσας, των δύο απολήξεων, δηλαδή, της Εγνατίας Οδού και κατεξοχήν πόλεων που διαθέτουν λιμένα και δυνατότητα σιδηροδρομικών διασυνδέσεων. Η δημιουργία εμπορευματικών κέντρων σε Αλεξανδρούπολη και Ηγουμενίτσα αναμένεται να είναι στρατηγικής σημασίας, αφού οι περιοχές αυτές μπορούν εύκολα να λειτουργήσουν ως πύλες εισόδου-εξόδου εμπορευμάτων από ανατολή και δύση αντίστοιχα.

Στο στάδιο ολοκλήρωσης των διαδικασιών αδειοδότησης βρίσκεται, εξάλλου, και η κατασκευή εμπορευματικού σταθμού στον Ίασμο Ροδόπης. Πρόκειται για ένα κομβικής σημασίας έργο, που θα δημιουργηθεί ανάμεσα στην Εγνατία Οδό και τη σιδηροδρομική γραμμή, καθώς και μεταξύ τριών λιμανιών και τεσσάρων καθέτων αξόνων. Το έργο προβλέπει την κατασκευή ειδικών υποδομών στην περιοχή, όπου θα αναπτυχθούν αποθηκευτικοί χώροι, κέντρο logistics, ξενοδοχείο, πρατήρια καυσίμων και όλες οι άλλες υποδομές που απαιτούνται προκειμένου να επιτυγχάνεται η μεταφορά, η αποθήκευση και η μεταφόρτωση εμπορευμάτων, που θα προέρχονται τόσο από την εγχώρια αγορά, όσο και από αυτές γειτονικών χωρών, όπως η Τουρκία και η Βουλγαρία.

  -Τα στοιχεία που διαθέτουμε αποκαλύπτουν πως, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, οι ελληνικές εξαγωγές παρουσίασαν πτώση 17,6%  κατά το πρώτο τετράμηνο του τρέχοντος έτους, αν και κατά την τελευταία τετραετία αυξάνονταν με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 8%, ποσοστό συγκριτικά υψηλότερο σε σχέση με τον αντίστοιχο μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αισιοδοξούμε ότι θα ξεπεράσουμε σύντομα αυτόν τον σκόπελο και θα επιστρέψουμε σε ανοδικά επίπεδα. Η αισιοδοξία αυτή πηγάζει από το ρεαλισμό και από την αποφασιστικότητα που επιδεικνύουμε στην αντιμετώπιση της κρίσης. Επικεντρώνουμε τις προσπάθειές μας στην αποτελεσματικότητα. Απαντάμε στην κρίση με ανάπτυξη. Δηλώνουμε παρόν στη δύσκολη συγκυρία με έργα υποδομής.  Με σχέδιο και συστηματική προσπάθεια.

Δημιουργούμε σήμερα τις βάσεις για να καταστήσουμε τη χώρα μας ισότιμο εταίρο στην ανταγωνιστική αρένα των εμπορευματικών μεταφορών. Την καθιστούμε ικανή να ανταποκριθεί στις προκλήσεις  του παρόντος και να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες του μέλλοντος. Με την εξυγίανση και την ανάπτυξη ενός σύγχρονου σιδηρόδρομου. Με την δημιουργία υπερσύγχρονων οδικών δικτύων. Με την αναβάθμιση των λιμένων και των αεροδρομίων. Με την κατασκευή σημαντικών εμπορευματικών κέντρων και σταθμών. Με την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών. Με την δημιουργία των συνθηκών εκείνων που θα φέρουν νέες θέσεις εργασίας, που θα αυξήσουν την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων, των ελληνικών επιχειρήσεων, της εθνικής οικονομίας. Που θα αυξήσουν το εξαγωγικό εμπόριο. Που θα προσελκύσουν περισσότερες και μεγαλύτερες επενδύσεις.

Η χώρα μας πλέον αλλάζει, αυξάνει ταχύτητα. Μαζί, σε πρωταγωνιστικό ρόλο, τον ρόλο που παραδοσιακά της ταιριάζει, και η Βόρεια Ελλάδα, αναδεικνύεται, αναβαπτίζεται και αναβαθμίζεται στο νέο σκηνικό που διαμορφώνεται. Επιβιβάζεται στο τρένο της ανάπτυξης και της προόδου. Ένα τρένο που δεν θα της επιτρέψουμε να χάσει.