Skip to Navigation

Τοποθέτηση στη Βουλή στην Επίκαιρη Επερώτηση για την Εξυγίανση του ΟΣΕ

Πατήστε εδώ για να δείτε το βίντεο της Ομιλίας.

Αθήνα, 25/06/2010

Σε όλες τις προηγμένες χώρες ο Σιδηρόδρομος ταυτίζεται με τις γρήγορες, ασφαλείς, οικολογικές και κοινωνικές μεταφορές. Μόνο στην Ελλάδα μετά το 1981 έχει μεταβληθεί στην πλέον προβληματική Δ.Ε.Κ.Ο. Αυτό νομίζω ότι είναι αποτέλεσμα διοικητικών στρεβλώσεων, οι οποίες οφείλονται και στην κακοδιοίκηση και στη λάθος ανάπτυξη, θα έλεγα, αλλά και στις πολιτικές που διαχρονικά και διακομματικά ακολούθησαν όλες οι κυβερνήσεις.

Αυτή τη στιγμή, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο ΟΣΕ είναι η πλέον προβληματική Δ.Ε.Κ.Ο. της Ευρώπης:

  • Με 10 δισεκατομμύρια ευρώ χρέος
  • Με ημερήσιο έλλειμμα που ξεπερνάει κατά πολύ τα 2 εκατομμύρια ευρώ
  • Με σχέση εσόδων-εξόδων 1 προς 8, όταν στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι κατά μέσον όρο 8 προς 10: 8 τα έσοδα, 10 τα έξοδα.

Πιο φθηνά θα μας στοίχιζε η μεταφορά των επιβατών με ΤΑΞΙ, παρά με το Σιδηρόδρομο.

Η κατάσταση αυτή δημιουργήθηκε από το συνεχώς συσσωρευόμενο λειτουργικό έλλειμμα, το οποίο οφείλεται σε πάρα πολλούς λόγους:

  • Στις χιλιάδες προσλήψεις που έγιναν τη δεκαετία του 1980 και του 1990 κυρίως, γιατί τις τελευταίες περιόδους δεν είχαμε προσλήψεις
  • Στη συνεχώς μειούμενη από το 1981 και μετά κάλυψη του ετήσιου ελλείμματος. Αναφέρω ενδεικτικά, θα τα αναλύσουν και οι συνάδελφοι στη συνέχεια, ότι το 1981 καλύφθηκε το 70% του ελλείμματος, 14,6 εκατομμύρια ζημιά, το 1985 καλύφθηκε το 58% του ελλείμματος, 46,8 εκατομμύρια ζημιά, το 1990 καλύφθηκε το 30% του ελλείμματος κ.λπ.
  • Φτάνουμε από το 2003 και εφεξής να σβήνονται τα χρέη, να μηδενίζεται η κάλυψη του ελλείμματος και να αρχίζει ο δανεισμός. Σήμερα φτάσαμε σε σημείο το 60% του ελλείμματος, που συσσωρεύεται καθημερινά, να οφείλεται σε τόκους από το δανεισμό που ξεκίνησε το 2003.
  • Ο στρεβλός σχεδιασμός επέκτασης του νέου δικτύου, κυρίως επί των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, συνδυασμένος με την κακοδιοίκηση, τη μη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας και τη διαφθορά, επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο τη σημερινή κατάσταση.
  • Επί δύο δεκαετίες, κυρίως η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, δεν ασχολήθηκε καθόλου:
    • Με τις εμπορευματικές μεταφορές και άρα με τη σύνδεση του Σιδηροδρόμου με τα βιομηχανικά πάρκα και τις βιομηχανικές περιοχές
    • Με τις συνδυασμένες μεταφορές και άρα με τη σύνδεση του Σιδηροδρόμου με τα λιμάνια και τα αεροδρόμια
    • Με την προσπάθεια εκσυγχρονισμού και αποτελεσματικής διαχείρισης

Με απλά λόγια, κληρονομήσαμε τη μεγαλύτερη μαύρη τρύπα του ελληνικού δημοσίου. Οι προηγούμενοι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας ξεκίνησαν την προσαρμογή στα ευρωπαϊκά δεδομένα, έπρεπε όμως προηγουμένως να αντιμετωπίσουν και άλλες σημαντικές προτεραιότητες, όπως αυτή της Ολυμπιακής. Θα σας το πει αναλυτικότερα ο συνάδελφος κ. Χατζηδάκης.

Εγώ ανέλαβα τον Ιανουάριου του 2009 και εργάστηκα για το project αυτό λιγότερο από 10 μήνες. Στο διάστημα αυτό, συνεχίζοντας τις προσπάθειες των προκατόχων μου, πετύχαμε την ολοκλήρωση ενός πλήρους, λεπτομερούς σχεδίου εξυγίανσης και ανάπτυξης του Σιδηρόδρομου τόσο για τον ΟΣΕ, όσο και για την ανεξάρτητη ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Το σχέδιο αυτό, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το οποίο το έχω εδώ και θα το καταθέσω σε λίγο στα Πρακτικά, παρουσιάστηκε στις 24/6/2009 και ξεκίνησε άμεσα η εφαρμογή του:

  • Διασφαλίσαμε πλήρως τη χρηματοδότηση για τη λειτουργία του τραίνου έως το Μάιο του 2010 και για την ανάπτυξη του δικτύου έως το 2014.
  • Επιταχύναμε την κατασκευή του σύγχρονου δικτύου της ΠΑΘΕΠ και ξεκινήσαμε νέες μελέτες με ΣΔΙΤ.
  • Σχεδιάσαμε με το Υπουργείο Οικονομικών τη ρύθμιση του παλαιού χρέους
  • Διαπραγματευτήκαμε επιτυχώς, κατ’ αρχήν ατύπως, με σκοπό να το επισημοποιήσουμε στη συνέχεια, με τον αρμόδιο επίτροπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τον κ. Ταγιάνι, ο οποίος απεδέχθη τις βασικές αρχές του σχεδίου και θα το έλεγε και δημόσια, εάν είχαμε περισσότερο κυβερνητικό χρόνο.

Ξεκινήσαμε την υλοποίηση:

  • Ενοποιώντας ουσιαστικά τις πέντε εταιρείες σε τρεις, κάνοντας με αυτόν τον τρόπο οικονομία κλίμακος και προσαρμοζόμενοι πάντα στις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις.
  • Ολοκληρώσαμε το Πρόγραμμα Μισθωτής Εφεδρείας για την εξοικονόμηση 315.000.000 ευρώ σε βάθος δεκαετίας, προκειμένου να μειωθούν οι εργαζόμενοι κατά τρεις χιλιάδες, χωρίς να επιβαρυνθούν τα ταμεία από ζητήματα πρόωρης συνταξιοδότησης και χωρίς να θιγούν στον πυρήνα τους τα εργασιακά δικαιώματα από μετατάξεις, οι οποίες θα γίνονταν αιφνιδιαστικά, χωρίς να έχουν και ανταποδοτικότητα για το δημόσιο.
  • Αρχίσαμε να εφαρμόζουμε στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ μια ορθολογική τιμολογιακή πολιτική, ευέλικτη δρομολογιακή πολιτική, αποτελεσματική εμπορική πολιτική και εμπορευματική πολιτική και έτσι πετύχαμε τα πρώτα οικονομικά αποτελέσματα, τα οποία ήταν εντυπωσιακά. Αρχίσαμε να προσεγγίζουμε τους οικονομικούς στόχους που θέσαμε.

Σας θυμίζω, κύριε Υπουργέ, ότι εσείς και το Κόμμα σας ήσασταν που μας κατηγορήσατε στην Επιτροπή της Βουλής, όταν έγινε η σχετική συζήτηση, για τη μείωση των δρομολογίων στην Πελοπόννησο, την αύξηση των τιμών των εισιτηρίων, την καθυστέρηση στην ανάπτυξη του Δυτικού Σιδηρόδρομου και τώρα, νομίζω, ότι η πολιτική σας κάνει χειρότερα και χωρίς να τα έχει προανακοινώσει.

Εμείς:

  • Καταγράψαμε για πρώτη φορά την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ και προετοιμάσαμε όλη τη διαδικασία για την αξιοποίησή της
  • Οραματιστήκαμε, σχεδιάσαμε και αρχίσαμε να υλοποιούμε με ρεαλισμό και αποτελεσματικότητα ένα μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα που προέβλεπε:
    • Την ταχεία ολοκλήρωση της ΠΑΘΕΠ μέχρι το 2014
    • Την ενίσχυση του Προαστιακού και την εξυγίανση και επέκταση του περιφερειακού δικτύου
    • Τη σύνδεση με τις βιομηχανικές περιοχές και τα λιμάνια, στο πλαίσιο των συνδυασμένων μεταφορών
    • Το σχεδιασμό της Σιδηροδρομικής Εγνατίας
    • Τη σύνδεση με τους διεθνείς άξονες Βουλγαρία, Δυτικά Βαλκάνια, Κεντρική Ευρώπη, Τουρκία, ακόμη και Ρωσία
    • Δημιουργήσαμε όλες τις προϋποθέσεις εκείνες για να προχωρήσουν το Θριάσιο και το Εμπορευματικό της Θεσσαλονίκης

Σας παραδώσαμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, λεπτομερές, με αυστηρά χρονοδιαγράμματα, καθαρούς προϋπολογισμούς έργων, με σαφή θεσμικά μεταρρυθμιστικά βήματα, ρεαλιστικά ιεραρχημένους και ανταποδοτικούς οικονομικούς στόχους, με το οποίο συμφώνησε ο κ. Ταγιάνι, ο αρμόδιος επίτροπος.

Το καταθέτω στη Βουλή, ώστε να είναι ενήμερη η Εθνική Αντιπροσωπεία, οι Έλληνες Πολίτες και βεβαίως, οι εργαζόμενοι που κράτησαν όρθιο τον Οργανισμό όλα αυτά τα χρόνια. Καταθέτω και σε ηλεκτρονική μορφή το σχέδιο.

Και ειλικρινά διερωτώμαι:

  • Γιατί, κύριε Υπουργέ, το παγώσατε, χάνοντας 10 πολύτιμους μήνες, που θα ήταν ανταποδοτικοί οικονομικά για τον Οργανισμό;
  • Ποιο ήταν τελικά το δικό σας σχέδιο, το οποίο ποτέ δεν είδαμε;

Μιλάτε τώρα για ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Μήπως βρήκατε αγοραστή και δεν μας ενημερώσατε;

Δεν είχατε κανένα σχέδιο.

Δέκα μήνες μετά:

  • Επιστρέφετε στο δικό μας σχέδιο
  • Το αντιγράφετε κακέκτυπα
  • Αλλάζετε τους τίτλους των Κεφαλαίων
  • Επιδιώκετε στρεβλά να το εφαρμόσετε, σε πολλές περιπτώσεις χωρίς να προϋπολογίζετε τις ζημιές ή τις κοινωνικές επιπτώσεις

Σας δώσαμε την ευκαιρία να «χτίσετε» πάνω στη συνέπεια και τη συνέχεια του κράτους, να προλάβετε τις εξελίξεις κι εσείς επιμένετε να τρέχετε πίσω απ’ αυτές.

Δυστυχώς σας νίκησε ο χρόνος πάρα πολύ νωρίς. Είστε η Κυβέρνηση των απολύσεων, των πολιτικών διώξεων και της πρόωρης συνταξιοδότησης.