Skip to Navigation

Ομιλία κατά τα εγκαίνια του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) Χανίων στο Δήμο Βάμμου

Λέξεις κλειδιά: Κρήτη | Παιδεία | Εκπαίδευση
Κύριε Νομάρχα, κύριοι Δήμαρχοι, συνεργάτες εκπαιδευτικοί, κυρία Διευθύντρια και το επιτελείο σας, δεν υπάρχει μεγαλύτερη χαρά για έναν Υπουργό Παιδείας από το να μπορεί να πραγματώνει τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει αυτός ή οι προκάτοχοι του, από το να υλοποιεί σχεδιασμούς και από το να απαντά στις αγωνίες και τα οράματα της τοπικής κοινωνίας και της νέας γενιάς.

Νιώθω σήμερα τη χαρά σας και τη συμμερίζομαι γιατί είναι και δική μου χαρά. Άλλωστε αυτή τη δέσμευση την είχα αναλάβει κατά την πρόσφατη επίσκεψη στο  νομό σας και την τηρώ σήμερα παρότι η περιοδεία απόψε ήταν σε άλλη γωνιά του νησιού.

Θέλω να σας πω ότι το Υπουργείο Παιδείας εφαρμόζοντας την πολιτική του έξυπνου σχολείου απεδέχθη και προέβαλε μια πλατφόρμα καινοτόμων δράσεων, υπό τον τίτλο «Έλληνας πολίτης της Ευρώπης, πολίτης του κόσμου». Αυτή η πλατφόρμα καινοτομιών που διατρέχει όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, στηρίζεται πάνω σε 5 πυλώνες πολιτικής.

Ο ένας πυλώνας είναι η ανθρωποκεντρική εκπαίδευση. Το ενδιαφέρον μας δηλαδή για τις ευαίσθητες κοινωνικά ομάδες ή για τα άτομα με αναπηρία. Ο δεύτερος πυλώνας είναι η ψηφιακή σύγκλιση, η εισαγωγή δηλαδή των νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ο τρίτος πυλώνας είναι η πολυγλωσσία των ελληνοπαίδων που γίνονται πολίτες της Ευρώπης καθημερινά και περισσότερο και βεβαίως η ελληνοφωνία του οικουμενικού ελληνισμού, δηλαδή της νέας γενιάς των Ελλήνων ομογενών που ζουν στις 4 γωνιές του κόσμου. Ο τέταρτος πυλώνας είναι η σύνδεση της παιδείας μας με τον αθλητισμό και τον πολιτισμό. Με τα ολυμπιακά ιδεώδη, αλλά και τις ορθόδοξες και ελληνικές ρίζες, οι οποίες είναι και το συγκριτικό μας πλεονέκτημα στο νέο διεθνές περιβάλλον. Και ο πέμπτος πυλώνας είναι η ανάπτυξη της περιβαλλοντικής συνείδησης. Η ανάπτυξη της περιβαλλοντικής συνείδησης ξεκινάει μέσα από τα μαθήματα περιβάλλοντος που γίνονται στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα με τον κλασικό τρόπο.

Θεωρήσαμε όμως ότι είναι σκόπιμο να συμπληρωθούν αυτά τα μαθήματα με βιωματική διδασκαλία, η οποία δεν θα γίνεται μέσα στους 4 τοίχους μιας κλασικής διδακτικής αίθουσας, αλλά θα γίνεται μέσα στο ίδιο το περιβάλλον.

Μιας διδασκαλίας η οποία θα γίνεται μέσα στην ίδια τη φύση και θα επιτρέπει στα παιδιά μας με τη βοήθεια των μάχιμων εκπαιδευτικών να γνωρίσουν τις απόκρυφες αλλά όμορφες γωνιές της Ελλάδος, και να μάθουν να αγαπούν και να σέβονται και να προστατεύουν το φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον που κληρονόμησαν από τις προηγούμενες γενιές, ώστε να είναι σε θέση να το παραδώσουν το ίδιο υγιές και στις επόμενες γενιές, γιατί από αυτές το δανειστήκαμε.

 Αυτό μας εξώθησε στο να χρηματοδοτήσουμε, στο να ενισχύσουμε και να συνεργαστούμε με την Τοπική Αυτοδιοίκηση στην καρδιά της συνδημιουργίας των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, όχι μόνο σε επιλεγμένα, αλλά σε όλα τα σημεία της χώρας μας.

Είπε προηγουμένως η Διευθύντρια του ΚΠΕ ότι λειτουργούν ήδη 62 Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα. Ένα τουλάχιστον σε κάθε νομό, με σκοπό βεβαίως να δίνει αυτό τη δυνατότητα σε παιδιά από άλλες γωνιές της πατρίδος να γνωρίσουν ολόκληρο το νομό, ώσπου να αποκτήσει περισσότερα κέντρα.

Ένα από αυτά τα κέντρα είναι το κέντρο που εγκαινιάζουμε σήμερα. Και το εγκαινιάζουμε σε ένα ιστορικό διδακτήριο. Είναι μια έξυπνη πολιτική για να μπορέσει το Υπουργείο Παιδείας να στηρίξει κ. Δήμαρχε την Τοπική Αυτοδιοίκηση στην προσπάθεια και την αγωνία της να συντηρήσει αυτά τα παλιά όμορφα σχολειά που έβγαλαν το σύγχρονο επιστημονικό δυναμικό της χώρας μας.

Αυτά τα σχολειά που πρέπει να μείνουν ζωντανά, διότι θυμίζουν την αξία της ελληνικής παιδείας και δυναμώνουν την αγάπη προς την ελληνική φύση, προς την ελληνική ύπαιθρο, προς την ελληνική περιφέρεια.

Σήμερα ερχόμαστε εδώ λοιπόν να εγκαινιάσουμε αυτό το σχολείο, στο οποίο βέβαια προσδίδουμε και ένα πιο σύγχρονο περιεχόμενο.

Αυτό το σχολείο με εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας, φιλοξενεί κάθε χρόνο περίπου 2.000 παιδιά, επιμορφώνει εκατοντάδες εκπαιδευτικούς από όλη την περιφέρεια της Κρήτης και συμβάλει στο να μαθαίνει ο μαθητής από τη Θράκη, από τη Μακεδονία, από την Αθήνα, από τη Θεσσαλονίκη, από την Πελοπόννησο τις ομορφιές της περιοχής σας, την ιστορία της περιοχής σας, τη συμβολή των Χανίων στην εθνική ιστορία και τον πολιτισμό.
 
Και βεβαίως όταν έρχεται και θαυμάζει σε αυτή την ηλικία αυτόν τον όμορφο τόπο, είναι βέβαιο ότι όταν θα μεγαλώσει θα ξανάρθει και θα συμβάλει μέσα από αυτή την ανάπτυξη του «σχολικού» τουρισμού και στην οικονομική ανάπτυξη και τόνωση μιας περιοχής που όπως μαθαίνω εκεί που πήγαινε να σβήσει αναστήθηκε και τώρα αποτελεί και πρότυπο ανάπτυξης στον τομέα αυτό για ολόκληρη τη χώρα.

Να ευχαριστήσω τον Δήμαρχο και τους προηγούμενους Δημάρχους. Να ευχαριστήσω τους μάχιμους εκπαιδευτικούς που επέλεξαν ενσυνείδητα να υπηρετήσουν αυτή την ιδέα. Και να ευχαριστήσω και τους συναδέλφους βουλευτές και το Νομάρχη που μας ευαισθητοποιούν συνεχώς για αυτά τα ζητήματα για να χρηματοδοτούμε, για να προγραμματίζουμε, και για να υλοποιούμε τέτοια έργα.

Θέλω να σας εξομολογηθώ ότι είμαι και εγώ παιδί δυο εκπαιδευτικών και ποτέ δεν μπορώ να ξεχάσω τη συγκίνηση του πατέρα μου, που σε ένα τέτοιο σχολειό ήταν 35 χρόνια δάσκαλος και Διευθυντής όταν επληροφορήθη από το κρεβάτι του ασθενούς πια την απόφαση μου ως Υπουργού Παιδείας να το ανακαινίσουμε και να το ξαναδώσουμε προς χρήση στη νέα γενιά του τόπου μας.

Η ιστορία στην Ελλάδα και ο πολιτισμός είναι δυο ζωντανές δυνάμεις και είναι τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα. Το ίδιο είναι και το περιβάλλον μας. Για το λόγο αυτό προσπαθούμε να δυναμώσουμε τη συνείδηση της νέας γενιάς, να την κάνουμε να αγαπήσει τις ρίζες, αλλά να αγαπήσει και τη φυσική ομορφιά αυτού του τόπου, το περιβάλλον, να το προστατεύσει και να το σεβαστεί.
 
Συγχαρητήρια σε όσους συνέβαλαν σε αυτό το εγχείρημα. Να ξέρετε ότι το Υπουργείο Παιδείας θα συνεχίσει την προσπάθεια τόνωσης και του νομού Χανίων με τα 50 εκ. ευρώ χρηματοδότησης που προηγουμένως ανέφερα για 37 παρεμβάσεις σε σχολικά κτίρια σε όλο το μήκος και το πλάτος του νομού και βεβαίως και με παρεμβάσεις σε ολόκληρη την Ελλάδα για την κατασκευή 1.233 καινούριων σχολείων που μαζί με τα 62 Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης θα δώσουν τη δυνατότητα στα παιδιά μας να απολαύσουν εκπαιδευτικές υπηρεσίες υψηλού επιπέδου, που ίσως εμείς να μην είχαμε την ευκαιρία να τις απολαύσουμε.


Σας ευχαριστώ πολύ για την αποψινή συγκέντρωση και θέλω να σας πω ότι αυτή η προσπάθεια θα συνεχιστεί με όλες μας τις δυνάμεις, γι’ αυτό και είναι απαραίτητη η συνεργασία και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά βεβαίως και των μάχιμων εκπαιδευτικών που ξέρουμε ότι δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό.