ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ ΕΘΝΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ 16.02.2020
1. Το κυβερνητικό σχέδιο για την αντιμετώπιση του Μεταναστευτικού συναντά οξείες αντιδράσεις από τις τοπικές κοινωνίες των νησιών πρώτης υποδοχής. Εκτιμάτε ότι η κυβέρνηση πρέπει να υπαναχωρήσει από τη λύση των κλειστών δομών;
Εντοπίζετε λάθη στον έως τώρα κυβερνητικό σχεδιασμό;
Οι κλειστές δομές κοντά στα σύνορα κατοχυρώνουν το δικαίωμα επαναπροώθησης όλων όσων αποδειχθεί ότι δεν δικαιούνται άσυλο. Παράλληλα στέλνουν ισχυρό σήμα αυστηρότητας στους παράνομους διακινητές του διεθνούς κυκλώματος και αποτρέπουν την άναρχη και ανεξέλεγκτη κίνηση πάνω στα Ελληνικά νησιά, τα οποία βέβαια έχουν ήδη σηκώσει πολύ μεγάλο βάρος. Σε κάθε περίπτωση το σφράγισμα των χερσαίων συνόρων και κυρίως η αποτελεσματικότερη φύλαξη των θαλάσσιων συνόρων θα βελτίωναν την κατάσταση. Το πρόβλημα δεν είναι Ελληνικό παρότι το σηκώνει σε μεγάλο βαθμό η Ελλάδα μόνη της για λογαριασμό όλων των βόρειων. Η ΕΕ πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες της. Γι’ αυτό ζήτησα η Ευρωπαϊκή Ακτοφυλακή και Συνοριοφυλακή της FRONTEX που θα προσλάβει 10.000 στελέχη να τα εκπαιδεύσει στις Σχολές Αστυνομίας της Θράκης.
2. Παρά την ενεργοποίηση ενός ευρέος, όσο και εναλλακτικού συμμαχικού δικτύου σε περιφερειακό και διεθνές επίπεδο, η Τουρκία δεν φαίνεται να εγκαταλείπει την επιθετικότητα της. Ανησυχείτε για τυχόν πρόκληση ενός θερμού επεισοδίου; Πως μπορεί να ανασχεθεί αποτελεσματικά η τουρκική επιθετικότητα;
Η Τουρκία είναι φυλακισμένη στη γεωγραφία της και εγκλωβισμένη στο διεθνές δίκαιο της θάλασσας που δεν έχει μεν υπογράψει, παρότι το εφήρμοσε στη Μαύρη Θάλασσα που της βολεύει, παραδεχόμενη έμμεσα ότι παράγει γενικώς νομικά αποτελέσματα. Συνειδητοποιεί ότι παρά τη μεγάλη ακτογραμμή της δεν έχει πρόσβαση στους θαλάσσιους διαδρόμους και στις υποθαλάσσιες πηγές ενέργειας και αντιδρά. Κλιμακώνει στρατηγικά την ένταση στην περιοχή για να διμεροποιήσει με την Ελλάδα ένα ζήτημα διεθνών κανόνων και έτσι να δημιουργήσει με τη λογική της απειλής χρήσης βίας ένα «ad hoc δίκαιο» που θα εξυπηρετεί τα συμφέροντα της και μόνο. Εδώ λοιπόν δε δοκιμάζεται μόνο η υπομονή ή η αποφασιστικότητα της Ελλάδας αλλά και η αξιοπιστία και το κύρος των διεθνών οργανισμών, του ΟΗΕ, του ΝΑΤΟ, της ΕΕ ακόμα και των ίδιων των ΗΠΑ, όπως εύστοχα τόνισε ο Αμερικανός γερουσιαστής Μενέντεζ. Η Ελλάς οφείλει να αντιδράσει με νηφαλιότητα αλλά και αποφασιστικότητα. Οι εμβάθυνση των διεθνών μας συμμαχιών και η ενίσχυση την αποτρεπτικής μας δύναμης ενισχύουν την διαπραγματευτική μας θέση. Οι διαφορές ως γνωστόν στο διεθνές πεδίο λύνονται με τρεις τρόπους:
α) με το διάλογο, β) με την επιδιαιτησία και γ) με πόλεμο. Άρα για το τρίτο προετοιμαζόμαστε σωστά για να το αποφύγουμε, για το δεύτερο απαραίτητη προϋπόθεση είναι να είναι ξεκάθαρη η ατζέντα των θεμάτων και οι κανόνες επίλυσης. Εμείς αναγνωρίζουμε μόνο την Υφαλοκρηπίδα-ΑΟΖ ως μοναδική διαφορά και το δίκαιο της θάλασσας ως σύστημα κανόνων. Δεν αποδεχόμαστε την σκόπιμη και θολή διεύρυνση της τουρκικής ατζέντας διεκδικήσεων. Άρα μας μένει ο διάλογος στον οποίο όμως οφείλουμε να προσφύγουμε μόνο από θέση ισχύος, κάτι που δυστυχώς καθυστέρησε η μεγάλη κρίση που βιώσαμε και η απουσία επί μακρόν εθνικής συνεννόησης. Ελπίζω και εύχομαι αυτό να το συνειδητοποίησε το σύνολο της Ελληνικής Ηγεσίας.
3. Πρόσφατα με συνεργασία είχατε κάποιες επιτυχίες στο Συμβούλιο της Ευρώπης. Τι και πως το πετύχατε;
Κινηθήκαμε ενωτικά, συστηματικά και αθόρυβα τους τελευταίους μήνες διεκδικώντας μετά από πρόταση μου τη συνεδρίαση στην Θράκη, στην Κομοτηνή, της Επιτροπής Νομικών Υποθέσεων του Συμβουλίου της Ευρώπης. Επιδοθήκαμε σε ένα διπλωματικό μαραθώνιο που διήρκεσε 4 μήνες για να ανατρέψουμε τη σφοδρή αντίδραση του προεδρείου που κατείχε μια συνάδελφος από την Ισλανδία. Μετά από δυο αναβολές στο Βερολίνο και το Παρίσι επιτύχαμε στο Στρασβούργο , μετά από μια επεισοδιακή ψηφοφορία, να κερδίσει τελικά η υποψήφια πόλη της Κομοτηνής την πόλη της Χάγης, δηλ. την έδρα του Διεθνούς Δικαστηρίου. Ο συμβολισμός και η πολιτική σημασία αυτής της νίκης είναι μεγάλη, διότι δίνει την ευκαιρία στο Συμβούλιο της Ευρώπης που στο παρελθόν κατήγγειλε ή καταδίκαζε την Ελλάδα, να διαπιστώσει από μόνο του το Μοντέλο Ανοιχτής Κοινωνίας που έχτισε στη Θράκη η ώριμη Ελληνική Δημοκρατία, το οποίο σέβεται απόλυτα τα ανθρώπινα και μειονοτικά δικαιώματα. Η εικόνα της πραγματικότητας το Νοέμβριο στην Κομοτηνή θα διαψεύσει οριστικά και αποστομωτικά στα μάτια των εκπροσώπων 47 Κοινοβουλίων τους συκοφάντες της πατρίδας μας, αναδεικνύοντας τη Θράκη ως ένα πρότυπο καλών πρακτικών και για αλλά κράτη. Θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς για τη στήριξη της στην προσπάθεια μου την επικεφαλής της εθνικής αντιπροσωπείας Ντόρα Μπακογιάννη και όλους τους συναδέλφους διακομματικά καθώς και τους Βουλευτές των Κρατών που μας εμπιστεύτηκαν με ισχυρή πλειοψηφία.
4. Τελικώς τι προτίθεται να κάνει η κυβέρνηση σχετικά με το πλαίσιο προστασίας της Α κατοικίας; Τι απαντάτε στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, ούτε έχει συνεκτικό σχέδιο, ούτε ενδιαφέρεται να προστατευθεί επαρκώς η Α κατοικία;
Ο ΣΥΡΙΖΑ συχνά όταν δεν έχει επιχειρήματα συνηθίζει να τα κατασκευάζει βουλιάζοντας σε ένα επιζήμιο λαϊκισμό. Η Νέα Δημοκρατία έχει ξεκάθαρη πολιτική για την πρώτη κατοικία. Τη σέβεται και την προστατεύει. Αυτό που δεν δέχεται είναι κάποιοι που μπορούν και έχουν πλούτο, να κρύβονται πίσω από τους δοκιμαζόμενους Έλληνες εξαντλώντας για την πάρτη τους και σε βάρος των αδύναμων τις δυνάμεις του κοινωνικού κράτους. Απέναντι σε αυτούς το Κράτος Δικαίου οφείλει να είναι αμείλικτο.
5. Κατά την πρόσφατη Συνταγματική Αναθεώρηση δεν κατέστη, τελικώς, δυνατή η αναθεώρηση του άρθρου 16 για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Έχει εναλλακτικό σχέδιο η κυβέρνηση, ώστε να ευθυγραμμιστεί η χώρα μας με τα διεθνή εκπαιδευτικά standars;
Η άρνηση αναθεώρησης του άρθρου 16 για ακόμη μια φορά στη μεταπολιτευτική ιστορία μας ταυτίστηκε με την κορύφωση της κεντροαριστερής ιδεοληψίας. Παλιότερα το ΠΑΣΟΚ και τώρα ο ΣΥΡΙΖΑ έγιναν η αιτία εδραίωσης του κρατικού μονοπωλίου στην Ανώτατη Εκπαίδευση, αποκόπτοντας την Ελλάδα από μια δυναμική διεθνή εκπαιδευτική αγορά που παράγει πάνω από 30 δις δολάρια το χρόνο και αυξάνεται τουλάχιστον κατά 7% ετησίως. Η Ελλάδα αυτοπαραιτήθηκε από το κορυφαίο συγκριτικό της πλεονέκτημα που θα μπορούσε να την καταστήσει διεθνές εκπαιδευτικό και πολιτιστικό κέντρο. Η πλειοψηφία του ΣΥΡΙΖΑ στην Προτείνουσα Βουλή ταυτίστηκε με τις δυνάμεις της αδράνειας, καθηλώνοντας τη Χώρα στο χθες. Αρνήθηκε το εισιτήριο επιστροφής στην πατρίδα χιλιάδων νέων φοιτητών και επιστημόνων από το εξωτερικό. Σφράγισε μια νέα πηγή πλούτου για την εθνική οικονομία την ώρα η Κύπρος ήδη το 7% του ΑΕΠ της το αντλεί από τα διεθνοποιημένα ιδιωτικά Πανεπιστήμια, ενώ κράτη χωρίς εκπαιδευτική παράδοση όπως η Τουρκία, η Βουλγαρία, η Ρουμανία έχουν γίνει διεθνείς εκπαιδευτικοί προορισμοί προωθώντας παράλληλα και τα διεθνή δίκτυα εξωστρέφειας τους. Πιστεύω όμως ότι αν υπάρχει ισχυρή πολιτική βούληση, μπορούμε και τώρα να υπερβούμε έξυπνα τα θεσμικά εμπόδια και εντός του υφιστάμενου συνταγματικού πλαισίου να δημιουργήσουμε ένα σύγχρονο μοντέλο Μικτού Πανεπιστημίου που διασφαλίζει την ποιότητα, τη δωρεάν εκπαίδευση αλλά και την ευελιξία και τη ρευστότητα του ιδιωτικού τομέα, αξιοποιώντας τις δημόσιες υποδομές. Για την υπερβατική αλλά ρεαλιστική αυτή πρόταση έχω ήδη δουλέψει νομικά τα τελευταία χρόνια και την θέτω στη διάθεση του πρωθυπουργού προς αξιοποίηση. Μόνο με έξυπνες και τολμηρές επιλογές θα κερδίσουμε το χαμένο χρόνο και θα ξαναβάλουμε την Ελλάδα στο παιχνίδι του μέλλοντος