Συνέντευξη στο ένθετο «BUSINESS & LEISURE» που κυκλοφορεί με την Εφημερίδα ΕΘΝΟΣ
1. Κύριε υπουργέ, έχουν περάσει πέντε χρόνια από τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας και παρά το γεγονός ότι οι μεταφορές έχουν βελτιωθεί σημαντικά, φαίνεται ότι έχουμε ακόμα αρκετό δρόμο να διανύσουμε πριν τόσο η Αθήνα όσο και η Ελλάδα αποκτήσουν πραγματικά επαρκές συγκοινωνιακό δίκτυο. Που πιστεύετε ότι οφείλεται αυτή η καθυστέρηση και ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι;
Στο Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών καταβάλλουμε μια συστηματική προσπάθεια για την συνεχή, σταδιακή, αναβάθμιση του συγκοινωνιακού δικτύου της χώρας και προτεραιότητά μας αποτελεί εξαρχής η παροχή στον πολίτη μέσων μαζικής μεταφοράς υψηλών προδιαγραφών, που θα εξυπηρετούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις σύγχρονες ανάγκες του ως προς τις μετακινήσεις. Τα τελευταία πέντε χρόνια έχουμε επιτύχει σημαντική και ουσιαστική βελτίωση των μεταφορών, τόσο σε επίπεδο μέσων, όσο και σε επίπεδο υποδομών. Με άξονα μας τον πολίτη και ευρύτερο στόχο μας να συμβάλλουμε στην ανάδειξη της σύγχρονης, ανταγωνιστικής, Ελλάδας, συνεχίζουμε με αμείωτους ρυθμούς να εργαζόμαστε για την επίτευξη πιο γρήγορων, πιο άνετων, πιο αξιόπιστων, πιο οικολογικών και πιο ασφαλών μέσων μαζικής μεταφοράς. Σήμερα, το Μετρό επεκτείνεται, καλύπτοντας πλέον το μεγαλύτερο μέρος της πρωτεύουσας. Το Τραμ κερδίζει ολοένα και περισσότερο τον κόσμο και μπαίνει σε τροχιά για να φτάσει μέχρι τον Πειραιά. Ο Ηλεκτρικός βελτιώνει, αναβαθμίζει και εκσυγχρονίζει τις υποδομές του για να προσφέρει στους επιβάτες πιο ασφαλείς μετακινήσεις, μεγαλύτερες ταχύτητες, περισσότερη άνεση και λιγότερο θόρυβο. Τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ ανανεώνουν το στόλο τους με νέα υπερσύγχρονα οικολογικά οχήματα, που θα σέβονται περισσότερο το περιβάλλον. Ταυτόχρονα, μάλιστα, επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους για την καλύτερη και συχνότερη εξυπηρέτηση των πολιτών.
Είναι γεγονός πως, σήμερα, οι μεγάλες πόλεις και τα αστικά κέντρα ασφυκτιούν από τη συσσώρευση των Ι.Χ. αυτοκινήτων και την ατμοσφαιρική ρύπανση που αυτά επιφέρουν. Μόνο στην Αθήνα, κατά την τελευταία 10ετία διπλασιάστηκε ο αριθμός των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμους της. Στο Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών, εντατικοποιούμε την εκστρατεία μας με στόχο να πείσουμε τους πολίτες να περιορίσουν τη χρήση των Ι.Χ. αυτοκινήτων για τις μετακινήσεις τους και να προτιμήσουν τα πιο οικολογικά μέσα μαζικής μεταφοράς. Πιστεύουμε πως πρόκειται για στόχο εφικτό, που μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσα από το τρίπτυχο που συνίσταται στην πληρέστερη αξιοποίηση της λειτουργικότητας των μέσων μαζικής μεταφοράς, την αύξηση της συχνότητας και την επέκταση των δρομολογίων τους καθώς και την αναβάθμιση των υποδομών και των υπηρεσιών που προσφέρουν στον πολίτη. Αυτό στην πράξη σημαίνει έργα. Έργα που μεταβάλλουν το τοπίο στις μετακινήσεις στην πρωτεύουσα. Έργα που θα αλλάξουν την καθημερινότητα του επιβάτη, που θα μεταμορφώσουν την εικόνα της ίδιας της πόλης . Συγκεκριμένα:
Αυτή τη στιγμή στο Μετρό της Αθήνας συνεχίζονται εντατικά οι εργασίες για την κατασκευή νέων Σταθμών στο Περιστέρι, στην Ανθούπολη, στο Χαϊδάρι, στο Χολαργό, στο Χαλάνδρι, στην Αγία Παρασκευή, στην Ηλιούπολη, στον Άλιμο, στην Αργυρούπολη και στο Ελληνικό. Τα έργα αυτά, με την ολοκλήρωσή τους, θα διπλασιάσουν το ήδη υπάρχον δίκτυο του Μετρό και θα καλύψουν τις ανάγκες ακόμα περισσότερων κατοίκων της πρωτεύουσας για γρήγορη και αξιόπιστη μετακίνηση.
Στον Ηλεκτρικό Σιδηρόδρομο έχει ήδη ξεκινήσει και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του έτους η αλλαγή της υποδομής-επιδομής της γραμμής από το Φάληρο έως την Κηφισιά, έργο που αναμένεται να προσφέρει στους επιβάτες ταχύτερες, ασφαλέστερες, ανετότερες και οικολογικότερες μετακινήσεις. Ταυτόχρονα, ξεκινάει άμεσα η στήριξη και ανακαίνιση της σήραγγας από Ομόνοια έως Μοναστηράκι, ενώ στα άμεσα υλοποιήσιμα σχέδια βρίσκεται και η δημιουργία τριών νέων σταθμών σε Ψαλίδι, Ιλισσό και Καμίνια, η υπογειοποίηση του τμήματος Πειραιάς-Φάληρο και η επέκταση της γραμμής του ΗΣΑΠ μέχρι τον Άγιο Στέφανο.
Εξάλλου, δρομολογούνται οι διαδικασίες για την επέκταση του Τραμ στον Πειραιά. Πρόκειται για έργο ζωτικής σημασίας, που θα ξεκινήσει σύντομα και υπολογίζεται ότι θα αυξήσει την επιβατική κίνηση κατά 35.000 επιβάτες ημερησίως, θα μειώσει την κυκλοφορία των οχημάτων, αντίστοιχα, κατά 15.000, θα αναβαθμίσει την πόλη του Πειραιά μέσα από τα συνοδευτικά έργα ανάπλασης, θα εξυπηρετήσει σημαντικά τους επιβάτες που ταξιδεύουν με το πλοίο και θα έχει ευεργετική επίδραση στο περιβάλλον.
Επίσης, εκσυγχρονίζεται σήμερα ο στόλος των αστικών λεωφορείων με την παραλαβή 520 νέων οχημάτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και κατασκευάζονται νέα αμαξοστάσια τόσο στην ΕΘΕΛ, όσο και στον ΗΛΠΑΠ.
3. Ωστόσο, Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα, θα ήθελα να σταθούμε στα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή ανά την Ελλάδα…
Σε όλη την Ελλάδα υλοποιείται αυτή τη στιγμή ένα σχέδιο, το οποίο αναδεικνύει το αναπτυξιακό πρόσωπο της χώρας μας και σφραγίζει την είσοδό της στον κόσμο των σύγχρονων εξελίξεων.
Προτεραιότητα που από την αρχή έχουμε θέσει, αποτελεί η ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού και της επέκτασης του βασικού σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη/Προμαχώνας (ΠΑΘΕ/Π). Στόχος μας είναι η δημιουργία ενός σιδηροδρομικού άξονα υψηλών ταχυτήτων και αυξημένης χωρητικότητας, εξοπλισμένου με τα πλέον σύγχρονα συστήματα σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτροκίνησης, τα οποία θα ικανοποιούν τις απαιτήσεις της διαλειτουργικότητας των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων..
Για το σκοπό αυτό, έχουν ήδη προδεσμευθεί από το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και το ΕΣΠΑ 2007-2013, κεφάλαια ύψους 5,5 δις ευρώ, προκειμένου να ολοκληρωθούν, το ταχύτερο δυνατόν, τα έργα στον σιδηροδρομικό άξονα της ΠΑΘΕ.
Με την ολοκλήρωση των έργων, που αυτή τη στιγμή εκτελούνται με γοργούς ρυθμούς σε πολλά σημεία της γραμμής ανά την χώρα, η διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα πραγματοποιείται σε λιγότερο από 3,5 ώρες, ενώ η διαδρομή Αθήνα-Πάτρα θα διαρκεί 2 περίπου ώρες. Η αποπεράτωση των εργασιών υπολογίζεται εντός του 2013.
Μέσα από την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, φιλοδοξούμε να προσδώσουμε μια νέα δυναμική και να τονώσουμε τις εμπορευματικές μεταφορές μέσω του σιδηροδρόμου, που σήμερα κυμαίνονται σε χαμηλά ποσοστά. Σε αυτό θα συμβάλλουν, σε μεγάλο βαθμό, και οι συνδέσεις των σιδηροδρομικών δικτύων με τα λιμάνια, τα αεροδρόμια και τις βιομηχανικές περιοχές της χώρας, με αποτέλεσμα την καλύτερη, κατά το δυνατόν, εξυπηρέτηση της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Η Εγνατία Οδός, εξάλλου, πρόσφατα ολοκληρώθηκε και έρχεται να αναμορφώσει πλήρως το τοπίο των οδικών μετακινήσεων και των εμπορευματικών μεταφορών. Μέσα από την εντατικοποίηση και την επίσπευση των έργων, που συντελέσθηκε την τελευταία πενταετία, είμαστε πλέον σε θέση να διαθέτουμε έναν υπερσύγχρονο, διεθνών προδιαγραφών, αυτοκινητόδρομο, μήκους 680 χιλιομέτρων-ή 947 χιλιομέτρων μαζί με τους κάθετους άξονες-που διασχίζει οριζόντια την Ήπειρο, τη Μακεδονία και τη Θράκη, από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, μέχρι τους Κήπους του Έβρου στα Ελληνοτουρκικά σύνορα.
Ένα άρτιο οδικό δίκτυο και ένας σύγχρονος σιδηρόδρομος που θα συνδέονται με τα λιμάνια και τα αεροδρόμια της χώρας, θα αποτελέσουν τη βάση για τη δημιουργία συνδυασμένων μεταφορών στην Ελλάδα, οι οποίες θα συμβάλλουν στην περαιτέρω αύξηση των εμπορευματικών μεταφορών με ευεργετικά αποτελέσματα για την ανάπτυξη της οικονομίας, των επιχειρήσεων και της αγοράς.
Παράλληλα, οι συνδυασμένες μεταφορές θα υποστηριχθούν με τη δημιουργία σύγχρονων εμπορευματικών κέντρων, τα οποία πλέον γίνονται πραγματικότητα στη χώρα μας. Ήδη ξεκινούν οι εργασίες στο Θριάσιο Πεδίο της Αττικής, ενώ δρομολογείται και η κατασκευή υπερσύγχρονου εμπορευματικού κέντρου στη Θεσσαλονίκη. Ταυτόχρονα στα σχέδια βρίσκεται η λειτουργία εμπορευματικών κέντρων και σε Αλεξανδρούπολη και Ηγουμενίτσα, ενώ σύντομα θα προχωρήσουμε στην κατασκευή εμπορευματικού σταθμού στον Ίασμο Ροδόπης.
4. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται τώρα το Μετρό Θεσσαλονίκης;
Το Μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελεί το σημαντικότερο συγκοινωνιακό και περιβαλλοντικό δημόσιο έργο που κατασκευάζεται σήμερα στην Ελλάδα και προβλέπεται να είναι ένα από τα πιο σύγχρονα στην Ευρώπη. Αυτή τη στιγμή λαμβάνουν χώρα οι εργασίες στη βασική γραμμή μήκους 9,6 χλμ, που θα περιλαμβάνει 13 σταθμούς. Πρόσφατα το Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ προχώρησε και στη δημοπράτηση της πρώτης επέκτασης του Μετρό προς την Καλαμαριά, ένα έργο με πέντε σταθμούς και πέντε χιλιόμετρα υπόγειας σήραγγας, προϋπολογισμού 465 εκατομμυρίων ευρώ. Εξάλλου, στο στάδιο της μελέτης, βρίσκεται και η δεύτερη επέκταση του Μετρό, αυτή τη φορά προς τη Σταυρούπολη, με επίσης 5 σταθμούς και 5 χιλιόμετρα μήκος.
5. Βέβαια οι υποδομές δεν αφορούν μόνο τους οδικούς άξονες ή το μετρό αλλά και στα αεροδρόμια, τα οποία μάλλον δεν βρίσκονται σε ιδιαίτερα καλή κατάσταση, υπάρχει κάποιο σχέδιο αναβάθμισης τους; Κυρίως δε το αεροδρόμιο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ στη Θεσσαλονίκη...
Σήμερα, στο Αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, έναν από τους σημαντικότερους αερολιμένες της χώρας, επενδύονται 246 εκ. ευρώ για τη δημιουργία ενός σύγχρονου, υψηλών προδιαγραφών, αεροδιαδρόμου, 2.5 περίπου χιλιομέτρων. Παράλληλα, στις προτεραιότητές μας συγκαταλέγεται η εκτέλεση έργων για την αναμόρφωση και την αναβάθμιση τόσο του εμπορικού, όσο και του επιβατικού κέντρου, με σκοπό την ανάδειξή
του αεροδρομίου «Μακεδονία» σε μια από τις σημαντικότερες πύλες εισόδου
στη χώρα μας, γεγονός που θα του προσδώσει ακόμα μεγαλύτερο ρόλο σε
περιφερειακό και διεθνές επίπεδο. Ταυτόχρονα, έργα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού, εκτελούνται σε πέντε ακόμα αεροδρόμια της χώρας: σε αυτό των Ιωαννίνων, της Σητείας, της Αλεξανδρούπολης, της Νέας Αγχιάλου και της Καρπάθου. Ξεκινάει, επίσης, η υλοποίηση σχεδίου για την αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας.
Η ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης της Ολυμπιακής, που αποτελεί αναμφίβολα σημαντική επιτυχία, λαμβάνοντας υπόψη τη δυσμενή διεθνή οικονομική συγκυρία, αλλά και το γεγονός ότι το ΠΑΣΟΚ απέτυχε τέσσερις φορές στο παρελθόν με ευνοϊκές συνθήκες, δημιουργεί ένα νέο, υγιές περιβάλλον στις αερομεταφορές στη χώρα μας. Αναμφίβολα, ο ανταγωνισμός θα ωφελήσει τους καταναλωτές, θα ωφελήσει τους ίδιους τους Έλληνες πολίτες. Στην προσπάθειά τους οι αεροπορικές εταιρίες να καταστήσουν ελκυστικότερο το προϊόν τους, θα βελτιώσουν τις υπηρεσίες που προσφέρουν, θα ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις, θα προσφέρουν πιο ανταγωνιστικά πακέτα και προσφορές στους καταναλωτές.
Ταυτόχρονα, στο Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών, προχωρήσαμε στην αναστολή της καταβολής των
τελών χρήσης αεροδρομίου για όλα τα αεροσκάφη που εκτελούν πτήσεις
εσωτερικού - εξωτερικού για την περίοδο από τον Απρίλιο ως τον
Σεπτέμβριο 2009, σε όλα τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, γεγονός που αναμένεται να συμβάλλει στην αύξηση της τουριστικής κίνησης στη χώρα μας, καθώς και στην ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας.
7. Παραμένοντας στις αερομεταφορές, πιστεύετε ότι η πώληση της Ολυμπιακής θα έχει ως αποτέλεσμα την αναβάθμισή της και κατ’ επέκταση και την αύξηση του αριθμού ταξιδιωτών προς την Ελλάδα; Δηλαδή θα γίνει πιο ανταγωνιστική εντός και εκτός συνόρων;
Μεγάλος κερδισμένος από το θετικό αποτέλεσμα της αποκρατικοποίησης της Ολυμπιακής, είναι ο τουρισμός στη χώρα μας, ένας τομέας ιδιαίτερα κρίσιμος, που φέρνει έσοδα στην Ελλάδα και ταυτόχρονα δημιουργεί θέσεις εργασίας. Το νέο περιβάλλον των αερομεταφορών, θα οδηγήσει στη δημιουργία ακόμα πιο δυναμικών εταιριών, που θα έχουν τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουν στις σύγχρονες απαιτήσεις σε διεθνές επίπεδο, ανταγωνιζόμενες τις ξένες εταιρίες. Αυτό, πρακτικά σημαίνει περισσότερες πτήσεις από και προς το εξωτερικό και ταυτόχρονα ένταξη νέων δρομολογίων στο εσωτερικό της χώρας προς ελκυστικούς τουριστικούς προορισμούς, όπως μεταξύ άλλων και τα ελληνικά νησιά.
8. …Και φθάνει ο επισκέπτης στην Αθήνα με ποια μέσα θα του προτείνατε να γνωρίσει την πόλη;
Η Αθήνα συνδυάζει το βουνό με τη θάλασσα και τις σύγχρονες υποδομές με τα ιστορικά στοιχεία. Οι διαδρομές, λοιπόν, που μπορεί να ακολουθήσει ο επισκέπτης παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Έχει στη διάθεσή του όλα τα μέσα μεταφοράς, όπως τον Προαστιακό, το Μετρό, το Τραμ, τον Ηλεκτρικό, τα Τρόλεϊ, τα Λεωφορεία, ώστε να επισκεφθεί κάθε γωνιά, κάθε μνημείο της Αθήνας οικονομικά, άνετα, με ταχύτητα και ασφάλεια. Η επέκταση και η αναβάθμιση των υποδομών αλλά και των στόλων, που λαμβάνει χώρα στα μέσα μαζικής μεταφοράς συνθέτουν ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό συγκοινωνιακό δίκτυο, που ανταποκρίνεται στις ανάγκες τόσο των κατοίκων όσο και των επισκεπτών της Αθήνας.
Το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, όπως σας ανέφερα και προηγουμένως, εκσυγχρονίζεται και σε σύντομο χρονικό διάστημα όλοι οι έλληνες πολίτες αλλά και οι επισκέπτες στη χώρα μας θα απολαμβάνουν σύγχρονες υπηρεσίες, ταχύτητα και ασφάλεια στις μετακινήσεις. Το 2013 το νέο αναβαθμισμένο σιδηροδρομικό δίκτυο της ΠΑΘΕ/Π θα αποτελεί πραγματικότητα και θα ενώνει την Πάτρα με την Αθήνα σε 2 ώρες και την Αθήνα με την Θεσσαλονίκη σε μόλις 3,5 ώρες. Γεγονός είναι, πως ο σιδηρόδρομος αποτελεί ένα φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μετακίνησης που παρέχει τη δυνατότητα στον επιβάτη να γνωρίσει το πλούσιο και γεμάτο εναλλαγές τοπίο της Ελλάδας. Ο συνδυασμός αυτός, της άνετης μετακίνησης και του μαγευτικού φυσικού περιβάλλοντος της ηπειρωτικής Ελλάδας, αφήνει την πιο όμορφη εικόνα για τη χώρα μας σε όλους του επισκέπτες. Η ανάπτυξη και επέκταση όμως του σιδηροδρόμου θα έχει και σημαντικά κοινωνικά οφέλη. Θα ενώσει το κέντρο με την περιφέρεια και θα άρει την απομόνωση απομακρυσμένων, ορεινών και ακριτικών περιοχών της χώρας. Η ένωση των σιδηροδρομικών δικτύων με τα αεροδρόμια της χώρας, θα φέρει τα διάφορα μέρη της Ελλάδας πιο κοντά, οι αποστάσεις θα μικρύνουν, οι μετακινήσεις θα απλοποιηθούν. Αυτό αποτελεί για μας ένα από τα μεγάλα στοιχήματα για τη σύγχρονη Ελλάδα, το οποίο με σχέδιο και δράση φιλοδοξούμε να το κερδίσουμε. Και αισιοδοξώ πως θα τα καταφέρουμε.