Skip to Navigation

Ο Ευριπίδης Στυλιανιδης στο politisonline εφ' όλης της ύλης

O Ευριπίδης Στυλιανίδης πρ. Υπουργός της Νέας Δημοκρατίας, νιώθοντας χρέος, όπως ο ίδιος δηλώνει, έναντι των συμπολιτών του, έναντι των γενεών που έφυγαν αλλά κυρίως έναντι των θρακιώτικων γενεών που έρχονται, συνέγραψε μια μελέτη με τίτλο «Θράκη: Το επόμενο βήμα…».
Ένα βιβλίο για τη Θράκη «το ευαίσθητο παιδί της Ελλάδος» όπως την αποκαλεί, ένα βιβλίο κατάθεση ψυχής.
Στην συνέντευξη που ακολουθεί ο Ε. Στυλιανίδης, δε φοβάται να πει τα πράγματα με το όνομά τους, γνωρίζει από «πρώτο χέρι» τους κίνδυνους της περιοχής, αναφέρεται στον στρουθοκαμηλισμό του Εθνικού Κέντρου, ξέρει ακριβώς που πατάμε σήμερα και προτείνει τους τρόπους για το επόμενο βήμα για την ανάπτυξη και την ασφάλεια της Θράκης…

1. Ποια είναι τα πολιτικά κίνητρα πίσω από τις δηλώσεις Ερντογάν για την Ελλάδα;

E.Σ.: Κατά την γνώμη μου ο Ταγίπ Ερτογάν δέχεται απίστευτη πίεση στα ανατολικά σύνορά του και ο φόβος της αναστάτωσης που μπορεί να προκληθεί εκεί τον οδηγεί στο να ανοίγει ζητήματα στα δυτικά του. Αυτό, βέβαια, είναι μια υπόθεση για την Ελλάδα που δεν πρέπει να την προσπερνούμε αδιάφορα και ανεύθυνα αλλά κατά την γνώμη μου είναι και ένα μήνυμα προς την διεθνή κοινότητα ότι, αν αγγιχθούν τα υφιστάμενα σύνορα της Τουρκίας, δεν θα διστάσει η Τουρκία να δημιουργήσει ευρύτερη αναστάτωση. Εμείς πρέπει να είμαστε προσεκτικοί, υπεύθυνοι και πάντα έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε με τα πρόσφορα μέσα την οποιαδήποτε απειλή σε βάρος των εθνικών κυριαρχικών μας δικαιωμάτων.

2. Η ελληνική πλευρά αντέδρασε σωστά;

E.Σ.: Κατά τη γνώμη μου δεν πρέπει να υποτιμούμε τίποτα, ούτε να το προσπερνούμε αδιάφορα. Η ελληνική πλευρά εξέφρασε την αντίδραση της γι’ αυτό το οποίο συνέβη, αλλά θα έπρεπε να προσεγγίζονται οι ειδήσεις λιγότερο επιδερμικά και επιπόλαια. Δεν πρέπει να υποτιμάται η σημασία των μηνυμάτων που εκπέμπονται . Αυτό που πήγε να αποδοθεί σε ένα λάθος του Αθηναϊκού Πρακτορείου, είδατε επανελήφθη ως δήλωση του Ερντογάν και μάλιστα σε νεανικό ακροατήριο. Η ελληνική πλευρά κατά την γνώμη μου θα έπρεπε αυτομάτως να ενημερώσει ακόμα πιο έντονα τις συμμαχίες στις οποίες ανήκει και να ζητήσει την ρητή προστασία των υφισταμένων συνόρων από οποιαδήποτε απειλή και τον σεβασμό του διεθνούς δικαίου.

3. Τι εθνική συνείδηση έχουν οι μουσουλμάνοι της Θράκης;

E.Σ.: Δε μπορούμε να μιλήσουμε με απόλυτο τρόπο, ούτε θετικά ούτε αρνητικά. Οι περισσότεροι της μειονότητας της μουσουλμανικής θρησκείας έχουν πεποίθηση της ελληνικής ιθαγένειας και των πλεονεκτημάτων που αυτή τους προσφέρει ως Ευρωπαίους πολίτες. Υπάρχουν όμως και κάποιοι κύκλοι που είναι πιο ακραίοι ή και χειραφετημένοι, που υπακούν σε ξένα κέντρα και που συνήθως προσπαθούν να εκμεταλλευτούν εθνικιστικά τις διάφορες καταστάσεις, δημιουργώντας ένταση μεταξύ των σύνοικων στοιχειών, για να επιτύχουν τους στόχους της εξωτερικής πολιτικής κάποιων κύκλων της Γείτονος.
Η άποψη μου είναι ότι η ιστορία αποδεικνύει πως η μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης και τα τρία στοιχεία που την αποτελούν, οι τουρκογενείς, οι Πομάκοι και οι Αθίγγανοι είναι φιλήσυχοι άνθρωποι και κάθε φορά, όταν διασφαλίζεται η αρχή της εμπιστοσύνης μεταξύ αυτών και της ελληνικής πολιτείας, μεταξύ τους , μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων και μεταξύ ,θα έλεγα, Ελλάδας και Τουρκίας τα πράγματα είναι προς όφελος όλων. Όταν η εμπιστοσύνη διασαλευόταν πάντα ζημιώνονταν όλες οι πλευρές.

4. Τι ποσοστό ωφέλιμης γης κατέχουν σήμερα οι Έλληνες μουσουλμάνοι;

E.Σ.: Εξ όσων γνωρίζω είναι περίπου το 48%, τουλάχιστον στο νομό Ροδόπης, όπου η δημογραφική τους, θα έλεγα αριθμητική τους δύναμη, είναι μεγαλύτερη. Αλλά, λόγω της ελευθερίας μεταβίβασης, η οποία υπάρχει -είναι ένα από τα συνταγματικά δικαιώματα που απολαμβάνουν οι μουσουλμάνοι ως Έλληνες πολίτες- τους επιτρέπεται να κάνουν επιθετικές εξαγορές. Όταν αυτές γίνονται αθώα, δηλαδή από ανθρώπους που πραγματικά θέλουν να ασχοληθούν με τη γη, δεν υπάρχει πρόβλημα. Το πρόβλημα εμφανίζεται όταν οι μεταβιβάσεις αυτές προσπαθούν να επιτευχθούν και να χειραγωγηθούν για λόγους εθνικών ή εθνικιστικών σκοπιμοτήτων, που εκπορεύονται από το εξωτερικό. Τότε, βεβαίως, δημιουργείται το πρόβλημα, ιδιαίτερα στη σημερινή συγκυρία που τα επιτόκια δανεισμού για τους Έλληνες είναι πολύ χαμηλά, ενώ κάποιοι μπορούν, πιθανώς, να βρουν εύκολη, φθηνή και πολύ χρήσιμη σε μηχανισμούς του εξωτερικού χρηματοδότηση.

5. H Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου των Πομάκων κα Εμινέ Μπουρουτζή στο Συνέδριο του Οργανισμού για την Ασφάλεια και την Συνεργασία στην Ευρώπη, στη Βαρσοβία στις 26 Σεπτεμβρίου 2016, κατήγγειλε τις προσπάθειες φανατικών Τούρκων εθνικιστών να ομογενοποιήσουν τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης, παρουσιάζοντάς την ως εθνική τουρκική μειονότητα. Αυτά που καταγγέλλουν οι Έλληνες Πομάκοι δεν είναι δυνατόν να μην τα γνωρίζει η ελληνική Κυβέρνηση...

E.Σ.: Μέσα στο βιβλίο μου θα βρείτε στοιχεία, τα οποία αποτελούν και πρωτότυπες πηγές, στις οποίες μπορεί να ανατρέξει ένας αναλυτής ή ένας ερευνητής του ζητήματος. Υπάρχουν καταγγελίες και στα Ηνωμένα Έθνη από τους Ρομά και στο Συμβούλιο της Ευρώπης από τους Πομάκους για παραβίαση των δικαιωμάτων, όχι από την ελληνική πολιτεία αλλά από κάποιους επιθετικούς κύκλους της τουρκικής πολιτικής, που πάντα στο μυαλό τους έχουν τον εκτροχιασμό των δύο εθνικιστικών ομάδων της μειονότητας, των Πομάκων και των Ρομά, με στόχο, βεβαίως, την εξυπηρέτηση άλλων συμφερόντων. Η ελληνική Πολιτεία κάποτε διασφάλισε τη μειονότητα ως σύνολο. Η Ελλάδα οφείλει να προστατεύει το σύνολο της μειονότητας, αλλά και αυτοί που ζητούν δικαιώματα για τους εαυτούς τους πρέπει να σέβονται και τα δικαιώματα των υπομειονοτήτων, αν μπορούμε να τις πούμε έτσι, δηλαδή των άλλων πολιτιστικών ομάδων που συναποτελούν τη μουσουλμανική μειονότητα και να μην τους επιτρέπεται να χρησιμοποιούν τη θρησκεία ή τη γλώσσα ως εργαλείο εκτροχιασμού τους.

6. Οι ‘Έλληνες Πομάκοι ζητούν τα παιδιά τους να μην διδάσκονται την τουρκική γλώσσα ταυτόχρονα με την ελληνική αλλά την πομακική, δεν θέλουν να ταυτίζεται η μουσουλμανική θρησκεία στην Ελλάδα με την τουρκική γλώσσα…

E.Σ.: Οι γλώσσες οι οποίες λειτουργούν στη Θράκη, εκτός από τα ελληνικά, είναι τρεις. Η τούρκικη, η οποία προστατεύεται από πρωτόκολλα, τα οποία υπέγραψε η Ελλάδα με τη Τουρκία, η προφορική γλώσσα των Πομάκων, η οποία έχει πολλά σλαβικά θέματα αλλά και πολλά αρχαιοθρακικά, δηλαδή αρχαιοελληνικά, θέματα, αλλά είναι άγραφη γλώσσα και η Ρομανί, η γλώσσα των Αθίγγανων, η οποία είναι, επίσης, άγραφη και αδούλευτη, θα έλεγα. Στην Ελλάδα τις τελευταίες δεκαετίες γίνεται μία προσπάθεια, είτε κρατική είτε ιδιωτική, να καταγραφεί και να συστηματοποιηθεί και η Ρομανί αλλά και η πομακική γλώσσα. Η ελληνική Πολιτεία, προς το παρόν, δίνει την ελευθερία να μιλάει ο καθένας όποια γλώσσα θέλει, αλλά μέσα στα μειονοτικά σχολεία, εκ των παλαιών συμφωνιών που έχουν υπογραφεί, υποχρεωτικά διδάσκονται δύο γλώσσες, τουρκική και ελληνική. Για να ξεκινήσει μια προσπάθεια επίσημης διδασκαλίας και άλλων μειονοτικών γλωσσών, απαραίτητη προϋπόθεση είναι να υπάρχει γραμματική και συντακτική επάρκεια των γλωσσών, μελετημένη. Πάντως, αυτό το οποίο κάνει η ελληνική Πολιτεία είναι να αναβαθμίσει τη δίγλωσση ή την πολύγλωσση εκπαίδευση που δεν θα δημιουργεί πρόβλημα σε ένα παιδί, ανεξαρτήτως από πού προέρχεται, αν είναι δηλαδή τουρκογενής ή Πομάκος ή Αθίγγανος, ώστε μέσα από αυτή τη διαπολιτισμική και διγλωσσική εκπαίδευση να μην έχει πρόβλημα εκμάθησης και να μπορεί σύντομα να ενταχθεί στο ελληνικό και ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό σύστημα και φυσικά να βγει στην αγορά εργασίας. Όταν ωριμάσουν οι συνθήκες, μπορεί να τα δούμε και λίγο διαφορετικά. Πάντως, αυτή τη στιγμή αυτά ισχύουν.

7. Μήπως η ανοχή και η σιωπή των πολιτικών γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης των οργάνων της τουρκικής προπαγάνδας;

E.Σ.: Η πολιτική της Ελλάδας τα τελευταία χρόνια από το να βασίζεται στην αμοιβαιότητα, όπως γινόταν κάποτε με τη συνθήκη της Λωζάννης, έχει ωριμάσει και έχει προωθηθεί σε πολιτική και θετική διάκριση. Τι θα πει αυτό; Ότι εμείς δεν παρακολουθήσαμε την Τουρκία στην παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων έναντι της ελληνικής και άλλων μειονοτήτων, της αρμένικης, της κουρδικής κ.ά., δεν παρακολουθήσαμε τις θηριωδίες που έγιναν σε βάρος του ελληνικού πληθυσμού της Κωνσταντινούπολης, της Ίμβρου, της Τενέδου, ούτε την περιοριστική πολιτική που ασκήθηκε σε βάρος του Πατριαρχείου μας. Προσπαθήσαμε ως Δημοκρατία να κάνουμε βήματα προς τα εμπρός, δίνοντας και το καλό παράδειγμα. Σεβαστήκαμε τα ιδιαίτερα δικαιώματα όλων των πλευρών, διασφαλίσαμε τις απαιτούμενες ελευθερίες, καταφέραμε με αυτόν τον τρόπο να δημιουργήσουμε ένα κλίμα εμπιστοσύνης και ελευθερίας στη Θράκη, ένα πρότυπο ανοιχτής δημοκρατικής κοινωνίας, ειρηνικής και δημιουργικής συνύπαρξης των σύνοικων στοιχείων και γι’ αυτό το λόγο θα δείτε ότι σήμερα στη Θράκη δεν υπάρχει φαινόμενο φονταμενταλισμού, δεν υπάρχει φαινόμενο ISIS, δεν βρίσκονται μαχητές του ISIS από τους 120.000 μουσουλμάνους που φέρουν ελληνικά και ευρωπαϊκά διαβατήρια, γιατί έχουν την πεποίθηση ως μουσουλμάνοι της μειονοτικής πλειοψηφίας ότι εδώ έχουν απολαύσει τα δικαιώματα που απολαμβάνει ένας δημοκρατικός πολίτης. Αυτό ήταν η ευφυΐα της πολιτικής μας αλλά και η επιτυχία της Θράκης. Δεν έγινε το ίδιο σε άλλες κοινωνίες και γι’ αυτό ακριβώς έχουμε εκτροπές.

8. Ποιες προτάσεις προς την ελληνική Βουλή θα προτείνατε για τη βελτίωση της ελληνικής παρουσίας της ευρύτερης περιοχής της Θράκης;

E.Σ.: Δύο πράγματα θα πρέπει να επιδιώκουμε, την πνευματική και τη δημογραφική ενδυνάμωση της Θράκης. Η πνευματική μπορεί να επιτευχθεί με την ποικιλότροπη ενίσχυση του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου, δηλαδή, με την αύξηση του προϋπολογισμού και του διδακτικού προσωπικού, ώστε να γίνει διεθνές ή εθνικό εκπαιδευτικό κέντρο. Αυτό αλλάζει την νοοτροπία και δημιουργεί μια νέα δυναμική και στην οικονομία της περιοχής. Θα τολμούσα να πω, το Δημοκρίτειο να φιλοξενήσει και ξένους φοιτητές από σημαντικές γειτονικές αγορές όπως η ρωσική ή οι βαλκανικές αγορές, διότι αυτό θα δώσει μια δυναμική στην οικονομία της περιοχής. Αυτό είναι το ένα. Το δεύτερο είναι η δημογραφική ενδυνάμωση. Η δημογραφική ενδυνάμωση και το αίσθημα ασφάλειας μπορούν να επιτευχθούν με την βοήθεια π.χ. της πλήρους λειτουργίας των σχολών αστυνομίας στην περιοχή, με μεταφορά στρατιωτικών μονάδων εκπαίδευσης ή κέντρων εκπαίδευσης στην περιοχή. Δεν έχει νόημα το κέντρο εκπαίδευσης να είναι γύρω από την Αθήνα, ενώ, αν έρθουν εδώ, δημιουργούν εφεδρεία, δημιουργούν αίσθημα ασφάλειας στα σύνορα και ενδυναμώνουν, αν θέλετε, και εκλογικά και δημογραφικά την περιοχή, επιφέροντας πάρα πολλές θετικές συνέπειες και στην άμυνα και στην ασφάλεια της χώρας.

9. Αληθεύει ότι τα χρήματα τους οι μουσουλμάνοι της Θράκης τα καταθέτουν στις τράπεζες της Τουρκίας;

E.Σ.: Εδώ έχουμε μια σταδιακή μεταβολή του φαινομένου. Κατά τη διάρκεια της δικτατορίας, όταν υπήρχαν διοικητικοί περιορισμοί και υπήρχε φόβος, καθώς ορισμένα δικαιώματα θα καταπατούνταν, η Τουρκία έκανε μια πολιτική προσέλκυσης κεφαλαίου που παραγόταν εδώ από Έλληνες μουσουλμάνους και εξαγόταν στην Τουρκία. Αυτό δημιούργησε μια πρόσφατη εξάρτηση του τοπικού πληθυσμού από το τουρκικό κράτος και την τουρκική οικονομία. Αυτό όμως «έσπασε» μετά το ’74 και κυρίως μετά το ’90. Η πολιτική ισορροπίας και ισοπολιτείας του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη και αργότερα η ανοιχτή πολιτική του Κωνσταντίνου Καραμανλή επέτρεψε στους μουσουλμάνους να επενδύσουν στον τόπο τους, να χτίσουν σπίτια, να αγοράσουν αυτοκίνητα, να καλλιεργήσουν τα χωράφια τους, να δημιουργήσουν βιοτεχνίες κλπ. Έτσι, μεγάλο μέρος του κεφαλαίου έμεινε εδώ. Βέβαια, τώρα το θέμα της διεθνούς αγοράς έχει ανοίξει και οφείλω να ομολογήσω ότι έχουν την ευχέρεια, χρησιμοποιώντας τη γλώσσα τους ή τη θρησκεία τους, να λειτουργήσουν εξωστρεφώς προς την τουρκική ή άλλες αγορές και αυτό τους ευνοεί στον ανταγωνισμό. Επίσης, τους ευνοεί στον ανταγωνισμό ότι πολλές επιχειρήσεις έχουν την δυνατότητα να έχουν πρόσβαση σε φθηνό χρήμα, σε τράπεζες του εξωτερικού, κάτι που οι χριστιανοί επιχειρηματίες δεν το βρίσκουν εύκολα, ειδικά σήμερα που οι ελληνικές τράπεζες αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα. Όταν αυτό γίνεται με κριτήριο αγορών δεν είναι ενοχλητικό, τις περισσότερες φορές όμως διαπιστώνουμε ότι γίνεται χειραγωγημένα και για λόγους υποταγμένους στις σκοπιμότητες της εξωτερικής πολιτικής της Τουρκίας. Αυτό είναι ενοχλητικό, κλονίζει την εμπιστοσύνη και, εν τέλει, δημιουργεί πρόβλημα σχέσεων και των δύο κρατών στην περιοχή.

10. Τι είναι αυτό που σας ανησυχεί περισσότερο;

E.Σ.: Η απάθεια της Αθήνας. Η απάθεια της Αθήνας και η αδιαφορία, η άγνοια για το θέμα, η οποία πολλές φορές μετατρέπεται σε κακές πολιτικές ή σε μη πολιτικές. Αυτό αποκοιμίζει και τους κατοίκους της περιοχής, οι οποίοι επαναπαύονται γιατί, δήθεν, υπάρχει ένα εθνικό κέντρο που τους φροντίζει, δεν παίρνουν την τύχη στα χέρια τους. Παράλληλα, στις αποφάσεις που λαμβάνονται γίνονται πάρα πολλά λάθη γιατί δεν γνωρίζουν τις εδώ ισορροπίες και τα λάθη αυτά τα πληρώνει στην αρχή η περιοχή και μετά η Ελλάδα.

11. Η Τουρκία έχει ονομάσει τον δρόμο μπροστά από το Οικουμενικό Πατριαρχείο της Κωνσταντινουπόλεως «Οδό Αχμέτ Σαδίκ» (πρώην βουλευτής Ροδόπης)…

E.Σ.: Ο Αχμέτ Σαδίκ ήταν ένας έξυπνος ντόπιος πολιτικός, ο οποίος είχε και ηγετικά χαρίσματα και ο οποίος σε μια περίοδο μεταβατική κατάφερε να εκμεταλλευτεί το αίσθημα αδικίας που είχε συσσωρευτεί από τα προηγούμενα χρόνια σε πάρα πολλούς μουσουλμάνους της περιοχής και να καλλιεργήσει την τουρκική συνείδηση σε αυτούς, αναπτύσσοντας το ρεύμα του τουρκισμού, που τότε ήταν στη μόδα στην κεμαλική Τουρκία. Η προσπάθειά του να εκφραστεί μέσα από ένα αυτόνομο κόμμα τον έκανε, ενδεχομένως, ήρωα στα μάτια των ομοδόξων του, αλλά δημιούργησε έναν διχασμό στην τοπική κοινωνία, τον οποίο τελικά τον πλήρωσε και η μειονότητα και η πλειονότητα της Θράκης. Η Τουρκία προσπάθησε στη συνέχεια ένα τυχαίο γεγονός, δηλαδή τον αδόκητο θάνατό του σε ατύχημα, να τον εκμεταλλευτεί και να ηρωοποιήσει την φυσιογνωμία του για να μπορέσει να κάνει την πολιτική της. Στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής, θα έλεγα ότι εντάσσεται και η ονοματοδοσία του δρόμου μπροστά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο με το όνομά του. Εγώ νομίζω αυτές οι λογικές ανήκουν στο παρελθόν και φέρνουν σε απόσταση τους δύο λαούς και βεβαίως, μεταφερόμενες και στην τοπική κοινωνία δηλητηριάζουν και τη σχέση μεταξύ των σύνοικων στοιχείων. Εμείς σε αυτή την πολιτική απαντούμε με σταθερότητα, στιβαρότητα, αποφασιστικότητα και βεβαίως πρέπει να απαντήσουμε με μία ξεκάθαρη αναπτυξιακή στρατηγική, ωφέλιμη για όλους τους κατοίκους, ανεξαρτήτως αν είναι χριστιανοί ή μουσουλμάνοι. Όσο το ελληνικό το κράτος είναι σοβαρό, κάνει τη δουλειά του όπως πρέπει, δεν κουνιέται κανείς. Όταν το ελληνικό κράτος αδιαφορεί ή παίζει ή κάνει λάθη, λειτουργεί με άγνοια και επιπολαιότητα ή με φαυλότητα, πολλές φορές, τότε δημιουργεί προβλήματα και αυτά τα προβλήματα που γεννιούνται εδώ είναι προβλήματα για όλη την Ελλάδα.

12. Ποια είναι η άποψή σας για την εικόνα της περιοχής μετά από λίγα χρόνια, αν δεν ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα;

E.Σ.: Η Ελλάδα έχει τον νωτιαίο της μυελό της στη Θράκη. Γιατί; Γιατί από εδώ περνούν οι ενεργειακοί δρόμοι, οι εμπορικοί δρόμοι, εδώ περνάει η εξωστρέφεια της εξωτερικής και οικονομικής πολιτικής. Έχει γεωστρατηγική της σημασία, καθώς έχει τις πύλες και τις γέφυρες προς την Ανατολή και είναι το επίνειο των Βαλκανίων. Άρα, αν η Ελλάδα είναι σοβαρή, οφείλει να επενδύσει σ’ αυτή την περιοχή, αν θέλει να επενδύσει στον εαυτό της. Αν επενδύσει σωστά, με ένα συγκεκριμένο σχέδιο και όλες οι κυβερνήσεις και όλα τα κόμματα μπορέσουν να συνεννοηθούν πάνω στο σχέδιο αυτό, τότε η Θράκη μπορεί να σηκώσει στην πλάτη της την ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας και να ξαναβάλει τη χώρα μας σε πρωταγωνιστικούς ρόλους στην περιφέρεια της Ανατολικής Μεσογείου και της Ανατολικής Ευρώπης. Αν όμως κυριαρχήσουν η φαυλότητα, τα πάθη, ο διχασμός, τότε, φοβούμαι ότι θα κληροδοτήσουμε στη νεότερη γενιά το μεγαλύτερο εθνικό θέμα της Θράκης.

13. Μήπως έχει επικρατήσει στην Άγκυρα η αντίληψη ότι μετά από τόσα χρόνια Μνημονίων και εξοντωτικής πολιτικής δεν μπορεί να υπάρξει καμία αντίδραση στην επεκτατική τους πολιτική;

E.Σ.: Δεν ξέρω τι πιστεύει η Άγκυρα, αλλά, αν πιστεύει αυτό που λέτε, είναι ένα τραγικό λάθος. Γιατί η δύναμη του ελληνισμού δεν είναι η δύναμη του κράτους. Είναι η δύναμη κάθε Έλληνα ξεχωριστά και οι δυνάμεις που διαθέτει ο ελληνισμός ανά τον κόσμο είναι απίστευτες δυνάμεις. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες επιστήμονες και πολιτικοί, επιχειρηματίες και διανοούμενοι καλλιτέχνες, οι οποίοι καθοδηγούν την οικουμενική, θα έλεγα, πολιτική. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι είναι δύναμη για την Ελλάδα. Αν αυτοί οι άνθρωποι ενωθούν σε ένα διακύβευμα, το διακύβευμα αυτό θα επιτευχθεί και το έχουμε αποδείξει. Επομένως, όποιος υποτιμά την Ελλάδα, γιατί βλέπει το μικρό μέγεθος ή την διάλυση του κράτους, νομίζω ότι πλανάται, διότι δεν συναισθάνεται τη δύναμη που κουβαλάει ο ελληνισμός στο DNA του και από πού μπορεί να προκύψουν οι πόροι, οι ιδέες και οι δυνατότητες που κανείς δεν μπορεί να φανταστεί. Επομένως, δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι υπερδυνάμεις σέβονται απόλυτα τις ελληνικές κοινότητες, έχουν συναίσθηση σήμερα τι δυναμική κρύβει ο ελληνικός λαός μέσα του. Λοιπόν, ας μην υποτιμούν την Ελλάδα, αυτό είναι το πρώτο μήνυμα. Το δεύτερο μήνυμα είναι, ότι , εάν η Ελλάδα ως Μητρόπολη, ως κράτος, θέλει να αξιοποιήσει αυτές τις δυνάμεις , πρέπει να προβεί σε διαφορετικού τύπου πολιτικές. Θα πρέπει να πάμε στις θετικές προσεγγίσεις, στο εθνικό όραμα και στην ένωση όλων των δυνάμεων.

14. Αληθεύει ότι το τουρκικό Προξενείο, αξιοποιώντας τον εκλογικό νόμο και τις εσωκομματικές αντιδικίες στη ΝΔ -που ευνοούσαν εξουδετέρωση Στυλιανίδη- είχε σαν αποτέλεσμα να εκλεγούν τρεις μουσουλμάνοι Βουλευτές στην τριεδρική περιφέρεια;

E.Σ.: Δεν θα παρουσίαζα τον εαυτό μου ως θύμα του τουρκικού Προξενείου τόσο όσο των ανοησιών της ελληνικής πλευράς, της έλλειψης ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της ελληνικής πλευράς. Σκεφτείτε ότι ο μισός πληθυσμός δεν πήγε να ψηφίσει. Σκεφτείτε ότι περίπου 7.500 με 8.500 χριστιανοί στο νομό Ροδόπης, αντί να ψηφίσουν τους εκπροσώπους τους, προτίμησαν να ψηφίσουν τον ΣΥΡΙΖΑ για να τιμωρήσουν τη Νέα Δημοκρατία, γνωρίζοντας ότι εκλέγουν δύο μουσουλμάνους συναδέλφους. Δεν υποτιμώ τους μουσουλμάνους συναδέλφους. Πιστεύω, όμως, ότι η κοινωνία μας για να εκπροσωπηθεί αποτελεσματικά πρέπει να έχει δίκαιη και ισόρροπη εκπροσώπηση, δηλαδή πρέπει να εκπροσωπούνται και οι χριστιανοί και οι μουσουλμάνοι. Η πολυπολιτισμικότητα πρέπει να εκφράζεται με την πολυφωνικότητα. Έτσι μόνο μπορούμε να είμαστε δυνατοί και να παίρνουμε αυτό που μας αξίζει. Αν λοιπόν κάποιοι χριστιανοί δεν πήγαν να ψηφίσουν, αν κάποιοι πυροβόλησαν τα πόδια τους, ψηφίζοντας τα ακραία ελληνικά κόμματα και αποδυναμώνοντας τη μοναδική χριστιανική υποψηφιότητα που μπορούσε να τους εκπροσωπήσει, αν κάποιοι τυφλωμένοι από κομματικά πάθη ή από θυμό ψήφισαν το ψηφοδέλτιο του ΣΥΡΙΖΑ, γνωρίζοντας ότι θα έχουν μονομερή εκπροσώπηση από μουσουλμάνους την επόμενη μέρα, τότε τι να επιρρίψω ευθύνες στην Τουρκία; Η Τουρκία θα κάνει, βεβαίως, τη δουλειά της για να έχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα γι’ αυτή. Το τουρκικό Προξενείο πάντοτε, υπερβαίνοντας τα όρια του διπλωματικού του ρόλου επιδιώκει να χειραγωγεί τα τελευταία χρόνια το εκλογικό σώμα της μειονότητας. Πως γίνεται αυτό; Από τις χρηματοδοτήσεις των πολιτιστικών συλλόγων, από τον ρόλο που παίζουν οι ψευτομουφτήδες, από τον φανατισμό που εκπέμπουν κάποιοι από τους ιμάμηδες, από τις παρεμβάσεις που γίνονται από κάποιους διπλωμάτες που υπερβαίνουν τα όρια του διπλωματικού τους ρόλου. Αυτά όλα γίνονται. Γίνονται κάθε φορά, απλώς τώρα φαίνονται, γιατί η Αθήνα δεν ξύπνησε. Δεν ξύπνησε όταν είδε στις ευρωεκλογές οι δύο νομοί της Θράκης να βάφονται γκρίζοι, την ώρα που η υπόλοιπη Ελλάδα ήταν ροζ, πράσινη, γαλάζια. Δεν ξύπνησε όταν είδε ότι επιδιώκεται μία μονομερής εκπροσώπηση των μουσουλμάνων στην περιοχή, αλλά ούτε όταν είδε να επιτυγχάνεται η πλειοψηφία στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και τέλος καταλήξαμε στην πρόβλεψη που αναγράφεται στο βιβλίο, που είναι η μονομερής κοινοβουλευτική εκπροσώπηση. Λοιπόν αυτό θα έχει συνέχεια. Δεν είναι ότι τώρα εμφανίζεται η αμφισβήτηση της συνθήκης της Λωζάννης, δεν είναι καθόλου τυχαίο αυτό. Είναι, αν θέλετε, ένα σκαλοπάτι σε μία σκάλα την οποία σταδιακά ανεβαίνει η τουρκική διπλωματία. Αυτό πρέπει να αποκοπεί. Χρειάζεται αυστηρότητα, σοβαρότητα από την ελληνική πλευρά και σχέδιο.

15. Η μεγάλη προσέλευση του κόσμου στην παρουσία του βιβλίου σας υποδηλώνει ότι ορισμένοι μετάνιωσαν που δεν σας έδωσαν την ψήφο τους;

E.Σ.: Αυτό να σας πω την αλήθεια δεν μπορώ να το εκτιμήσω. Το γεγονός αυτό, ότι σήμερα, μετά από ένα χρόνο απουσίας, εμφανίστηκα στην κατάμεστη αίθουσα να παρουσιάσω αυτό το βιβλίο, αντιλαμβάνεστε ότι έχει σημασία. Αλλά αυτό δεν μπορεί να είναι από μόνο του μέτρο. Το μέτρο θα φανεί στις εκλογές. Εάν θα ενεργοποιηθούν, εάν θα θελήσουν να κινηθούν διακομματικά, αν θα υπάρχει η απαιτούμενη αφύπνιση και σας επαναλαμβάνω όχι για να αποκλειστούν οι μουσουλμάνοι αλλά για να υπάρξει δίκαιη, ισόρροπη εκπροσώπηση των σύνοικων στοιχείων, για να προστατεύεται η κοινωνία. Ένας οργανισμός για να είναι υγιής, θα πρέπει να είναι ισόρροπος. Και για να είναι ισόρροπος πρέπει και το ένα πόδι που είναι η χριστιανική εκπροσώπηση και το άλλο πόδι που είναι η μουσουλμανική εκπροσώπηση να είναι εξίσου ισχυρά. Δεν μπορεί να τραφεί μόνο το ένα γιατί μετά μπαίνουμε σε περίεργες καταστάσεις.

16. Πολλοί λένε ότι θα ήταν προτιμότερο το Προξενείο να μεταφερθεί στη Θεσσαλονίκη…

E.Σ.: Στην Θεσσαλονίκη, στην Κομοτηνή και στην Αθήνα υπάρχουν ήδη διπλωματικές αντιπροσωπείες από την Τουρκία. Το πώς θα αντιστοιχούν αυτές με τις αντίστοιχες αντιπροσωπείες που έχουμε εμείς στην Αδριανούπολη, στην Κωνσταντινούπολη, στην Σμύρνη ή στην Άγκυρα είναι υπόθεση της φιλοξενούσας χώρας. Εάν εισακούγονταν κάποια στιγμή οι φωνές διάφορων που έλεγαν να κλείσει το Προξενείο, ποιο Προξενείο θα μας έκλειναν εκεί; Επομένως, το ζήτημα δεν μπαίνει σε τέτοια ρίσκα. Πιστεύω ότι δεν μπαίνει στη λογική αντεγκλήσεων και άγονων αντιπαραθέσεων. Αντιθέτως, χρειάζεται αποφασιστικότητα και αυστηρότητα στη λογική να περιορίσει τη δράση του Προξενείου στον απόλυτα διπλωματικό του ρόλο, δηλαδή στο να παρατηρεί σωστά την εφαρμογή των αρχών της συνθήκης της Λωζάννης, οι οποίες έχουν εφαρμοστεί με το παραπάνω εδώ με τη θετική διάκριση και δεύτερον στο να βελτιώνει τις διμερείς οικονομικές σχέσεις των δύο κρατών. Αυτό έπρεπε να κάνει κάθε φορά. Ένα πόντο, ένα χιλιοστό έξω από αυτό το πλαίσιο θα πρέπει η ελληνική Πολιτεία να κινητοποιηθεί και να το επαναφέρει στη θέση του.

17. Σήμερα πως βλέπετε την πορεία του κόμματος με αρχηγό τον Μητσοτάκη;
Διασφαλίστηκε η ενότητα του κόμματος, περνάει στον κόσμο το μήνυμα μιας άλλης πορείας για την οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδος;

E.Σ.: Πιστεύω ότι ο κ. Μητσοτάκης έχει πάρα πολλές δυνατότητες, αν το θελήσει πραγματικά, να ενώσει τη Νέα Δημοκρατία και να την οδηγήσει σε μία νίκη. Αυτό προϋποθέτει δυο-τρία πράγματα: 1ον να βρεθούμε όλοι μαζί με σύμπνοια, ενότητα και αποφασιστικότητα για να διεκδικήσουμε το στόχο, 2ον να έχουμε ξεκάθαρη πρόταση, η οποία να αφυπνίσει τον λαό και να δείξει ότι έχουμε ένα όραμα μέσα στο οποίο χωρούν τα ατομικά και οικογενειακά οράματα καθενός και 3ον να βγάλουμε μπροστά ανθρώπους όλων των γενεών, οι οποίοι θα έχουν την ποιότητα και το ήθος για να κερδίσουν ξανά την εμπιστοσύνη του κόσμου. Γιατί το κριτήριο δεν μπορεί να είναι μόνο το ηλικιακό. Το κριτήριο πρέπει να είναι το ποιοτικό, γιατί ποιοτικοί άνθρωποι υπάρχουν σε όλες τις ηλικίες και σε όλα τα επαγγέλματα. Αυτούς πρέπει να βρούμε και να δέσουμε μαζί τους.

18. Θα μπορέσει η Νέα Δημοκρατία να σχηματίσει αυτοδύναμη κυβέρνηση;

E.Σ.: Αυτός είναι ο στόχος και αυτή η επιδίωξη που έχει διακηρύξει ο κ. Μητσοτάκης. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, απαραίτητη προϋπόθεση είναι να συμβούν αυτά που σας περιέγραψα προηγουμένως. Και μπορούν να συμβούν, αρκεί να το θελήσουμε όλοι.

19. Η καταγωγή σας, οι ρίζες σας, είναι από τις Σαράντα Εκκλησιές (σημερινό Kirklareli). Από τις διηγήσεις των παππούδων σας, τις είναι αυτό που σας έκανε μεγαλύτερη εντύπωση;

E.Σ.: Το πιο σημαντικό από όλα είναι ότι οι άνθρωποι αυτοί, παρότι έχασαν δικούς τους ανθρώπους ,παρότι ξεριζώθηκαν, έχασαν τις περιουσίες και τα σπίτια τους, όταν ήρθαν εδώ, αντί να εκδικηθούν τους μουσουλμάνους, τους αγκάλιασαν και με μεγαλοψυχία τους αποδέχθηκαν ως ισότιμους συμπολίτες τους. Και έχτισαν αυτή την κοινωνία στην οποία ζούμε σήμερα. Αυτό δείχνει, θα έλεγα, μία πολιτιστική υπεροχή, μία ευρύτητα πνεύματος αλλά και έναν εθνικό χαρακτήρα που δεν τον συναντάς συχνά, ακόμα και στα κράτη που θέλουν να λέγονται προηγμένα.

20. Αν ζητούσα να κάνετε μια ευχή για τη Θράκη;

E.Σ.: Η ευχή που κάνω είναι να αντιμετωπιστεί ως μια περιοχή, που, πραγματικά, μπορεί να αξιοποιήσει πάρα πολλές δυνατότητες και πλεονεκτήματα προς όφελος της πολιτικής, να διασφαλιστεί η ισότιμη συμμετοχή της στα κέντρα των αποφάσεων και να δοθούν οι ευκαιρίες στους άξιους κατοίκους της να απολαύσουν τα πλεονεκτήματα που έχουν απολαύσει κατά το παρελθόν όλοι οι υπόλοιποι Έλληνες. Δηλαδή, για να γίνω πιο σαφής, να μπορούν τα παιδιά από εδώ να πάρουν τις υποτροφίες, όχι να κόβονται επειδή δεν έχουν «μπάρμπα στην Κορώνη», όταν αξίζουν να πάνε να σπουδάσουν, να μπορούν οι επιχειρηματίες μας να πάρουν τις επιδοτήσεις που δικαιούνται και όχι να τους χρωστούν 260 εκατ. ευρώ από το 2010 και μετά, να μπορούν οι υποδομές να εκπληρώνονται γρήγορα και όχι μετά από 100 χρόνια καθυστέρηση, να μπορούν να συμμετέχουν στα Υπουργεία ισότιμα, να ακούγεται η φωνή τους όταν έχουν ένα ζήτημα, όχι να πηγαίνουν να παρακαλούν και να παίρνουν μόνο όταν η Αθήνα έχει ανάγκη από ψήφους. Αναφέρω μόνο μερικά παραδείγματα… Πιστεύω ότι, αν η Θράκη διασφαλίσει την ισότιμη συμμετοχή της στα κέντρα των αποφάσεων και τον σεβασμό της Αθήνας, ανεξάρτητα από ποια Κυβέρνηση είναι κάθε φορά στα πράγματα, τότε δεν θα ωφεληθεί μόνο η Θράκη, θα επιστρέψει την ωφέλεια πολλαπλάσια σε όλη την Ελλάδα.
______________________
Στην Ευαγγελία Ιωαννίδη
Δημοσιευθηκε στο politisonline, 27 Οκτωβρίου 2016.