Skip to Navigation

Αρχή του τέλους του ΠΑΣΟΚ ο ανασχηματισμός

Δημοσιεύθηκε στις 18/09/2010 στην εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ» στο δημοσιογράφο Αλέξη Διακόπουλο.

«Αρχή του τέλους» χαρακτηρίζει τον ανασχηματισμό για την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ο γραμματέας Προγράμματος και βουλευτής της Ν.Δ. Euριπίδης Στυλιανίδης στη συνέντευξή του στον «Ε». Ο πρώην υπουργός Μεταφορών απευθύνει δριμύ κατηγορώ στη σημερινή κυβέρνηση και ηγεσία του υπουργείου Υποδομών για τους χειρισμούς της στο ζήτημα της απελευθέρωσης των μεταφορών και για την τακτική σύγκρουσης που έχουν επιλέξει απέναντι στους ιδιοκτήτες φορτηγών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης.

Κατηγορεί επίσης ευθέως την κυβέρνηση ότι αφού τους ενέπαιξε, σήμερα εκβιάζει τους ιδιοκτήτες φορτηγών, ενώ χαρακτηρίζει «ακραία, αντιλαϊκή και φιλελεύθερη» την επιλογή της. Προειδοποιεί ακόμη ότι εάν περάσουν τα μέτρα της κυβέρνησης, οι μεταφορές θα συγκεντρωθούν στα χέρια λίγων ισχυρών και μόνο ενίσχυση του ανταγωνισμού δεν θα υπάρξει στην πραγματικότητα.

 

Κύριε Στυλιανίδη, επιτρέψτε μου να ξεκινήσω με μια ερώτηση σχετική με την επικαιρότητα των ημερών: πως σχολιάζετε, με την ιδιότητα και του πρώην υπουργού Μεταφορών, τα όσα συμβαίνουν με την «κόντρα» κυβέρνησης και ιδιοκτητών φορτηγών δημοσίας χρήσεως;

Η απελευθέρωση των μεταφορών είναι μια αναπόφευκτη πραγματικότητα που έρχεται. Έχει σημασία όμως κάθε εθνική Κυβέρνηση, πόσο σέβεται και προστατεύει τους ελεύθερους επαγγελματίες της, πώς τους αντιμετωπίζει. Η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ περιφρόνησε, ενέπαιξε και εκβίασε και συνεχίζει να εκβιάζει 110.000 επαγγελματίες του μόχθου. Δεν συζήτησε ουσιαστικά μαζί τους, παρά μόνο όταν ήθελε να τους απειλήσει με τελεσίγραφα. Προσπαθεί να κρυφτεί πίσω από τη δικαιολογία της ΕΕ και του ΔΝΤ, όταν είναι δική της συνειδητή επιλογή ή άκρατη απελευθέρωση.

Ποια είναι η αλήθεια; Στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Υπουργών, υπάρχουν δύο τάσεις. Το ένα μοντέλο, της άκρατης απελευθέρωσης, το επέλεξε η Ιρλανδία, με συνέπεια να αυξηθούν ραγδαία τα φορτηγά, να απαξιωθεί το επάγγελμα, να προκληθεί συμφόρηση στους αυτοκινητοδρόμους με σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και την οδική ασφάλεια, ενώ η εποχική πτώση των κομίστρων δημιουργούσε σταδιακά την εγκαθίδρυση ολιγοπωλίων που αγοράζουν φθηνά τα φορτηγά για να επιβάλλουν υψηλές τιμές κομίστρων στη συνέχεια εις βάρος του εμπορίου και του ελεύθερου ανταγωνισμού.

Εμείς ως Κυβέρνηση επιλέξαμε τη γερμανική και την Ιιταλική σχολή στο χώρο των μεταφορών, τοποθετούμενοι υπέρ μιας ελεγχόμενης απελευθέρωσης ταυτόσημης με τον εκσυγχρονισμό και την ανταγωνιστικότητα του κλάδου. Αυτό σημαίνει αναλογιστική μελέτη, ώστε να αντιστοιχηθεί ο όγκος του μεταφερόμενου φορτίου με τον αριθμό των αδειών, χωρίς να απαξιωθεί το επάγγελμα και χωρίς να προσβάλλεται ο ελεύθερος ανταγωνισμός. Οι σύγχρονες εταιρείες ή ενώσεις προσώπων θα δίνουν τη δυνατότητα βελτίωσης των υπηρεσιών, βεβαίως μιας προσυμφωνημένης μεταβατικής περιόδου για να μην αιφνιδιαστεί ο κλάδος και με τα κατάλληλα μέτρα, ώστε μην έχουμε υπερσυγκέντρωση κεφαλαίου στα χέρια λίγων μεγάλων, που θα εγκαθιδρύσουν στο μέλλον μονοπώλιο εις βάρος της αγοράς και του ανταγωνισμού.

Το ΠΑΣΟΚ πάντως κατηγορεί τις κυβερνήσεις της ΝΔ ότι δεν «τόλμησαν» να προχωρήσουν στην απελευθέρωση των μεταφορών…

Εμείς ξεκινήσαμε την προετοιμασία, χωρίς να περιφρονούμε αλαζονικά τους μεταφορείς και συνειδητά επιλέξαμε ένα μεταρρυθμιστικό δρόμο που δεν θα αιφνιδιάζει και δεν θα καταστρέφει δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους που επένδυσαν τη ζωή τους στα φορτηγά. Η πρότασή μας είναι δοκιμασμένη και επιτυχημένη συνταγή, που έχει αναφορά στην ίδια την κοινωνία και την αγορά. Η επιλογή του ΠΑΣΟΚ είναι νεοφιλελεύθερη, ακραία και αντιλαϊκή, μακροπρόθεσμα δεν υπηρετεί τον ανταγωνισμό αλλά τα μεγάλα συμφέροντα.

Δεν μπορώ να μην σας ρωτήσω και για τον ΟΣΕ: γιατί ήταν προτιμότερο το δικό σας σχέδιο εξυγίανσης από αυτό που επιχειρεί να εφαρμόσει ο κ. Ρέππας σήμερα;

Ο κ. Ρέππας έχασε ακατανόητα 10 μήνες πολλαπλασιάζοντας τα προβλήματα του ΟΣΕ για να επαναφέρει στρεβλά κάποιες από τις δικές μας προτάσεις.

Το δικό μας σχέδιο προέβλεπε συγκεκριμένα βήματα, με στοιχειοθετημένη κοστολόγηση, με αυστηρά χρονοδιαγράμματα, με ρεαλιστική προσέγγιση και πάντα με τη σύμφωνη γνώμη του Ευρωπαίου Επιτρόπου. Σε ελάχιστους μήνες το ολοκληρώσαμε και σε κάποιους τομείς του αρχίσαμε να το εφαρμόζουμε, καταγράφοντας μετρήσιμα αποτελέσματα:

  • Αύξηση εισιτηρίων
  • Μείωση, χωρίς κατάργηση, δρομολογίων
  • Επαναπροσδιορισμός μισθών
  • Καταγραφή και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας
  • Ρύθμιση παλαιού χρέους
  • Νέες επενδύσεις και εκσυγχρονισμός
  • Εφαρμογή ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων με στόχο την αύξηση των επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών και τη βελτίωση των εσόδων

Εμείς, συζητήσαμε με την Ευρώπη, με την αγορά και με τους εργαζόμενους το πρόγραμμα «μισθωτής εφεδρείας». Το ΠΑΣΟΚ αγνόησε και σε αυτή την περίπτωση τους εργαζομένους.

Αναλάβατε γραμματέας προγράμματος της ΝΔ σε μια συγκυρία όχι εύκολη για τον τόπο και το κόμμα σας. Τι μπορούμε να περιμένουμε για την εκπόνηση του προγράμματος της ΝΔ; Και πότε θα έχουμε έτοιμο ένα πλήρες πρόγραμμα διακυβέρνησης;

Η Στρατηγική της Ελπίδας, που παρουσίασε ο Αντώνης Σαμαράς, δείχνει τον εναλλακτικό δρόμο εξόδου της χώρας από το Μνημόνιο. Το πρόγραμμα μας θα είναι η πυξίδα για τη μετα-ΔΝΤ εποχή, την εποχή της Νέας Εθνικής Αυτοπεποίθησης. Φιλοδοξία μας είναι να συμπυκνώσουμε τη γνώση των ειδικών, την ευαισθησία της πολιτικής και τη συμμετοχική άποψη των πολιτών. Πριν περιγράψουμε πώς πρέπει να αναδιανεμηθεί δίκαια ο πλούτος της χώρας, οφείλουμε να απαντήσουμε πειστικά στο ερώτημα: «Με ποιο τρόπο μπορεί η Ελλάδα να αυξήσει αυτόν της τον πλούτο;» Κάθε επιμέρους μέτρο θα πρέπει να συνδυάζεται από απαντήσεις στα ερωτήματα:

  • Τι θα γίνει;
  • Πώς θα γίνει;
  • Πότε θα γίνει;
  • Πόσο θα στοιχήσει;
  • Από πού θα χρηματοδοτηθεί και ποιες επιπτώσεις θα επιφέρει στην Πατρίδα και στην Κοινωνία;

Τα μεγάλα λόγια τελείωσαν, χρειάζεται πειστικός λόγος και αποτελεσματικότητα.

Μεγάλη συζήτηση έχει γίνει για τη θέση της ΝΔ απέναντι στο Μνημόνιο. Πώς θα πείσετε τους πολίτες ότι πραγματικά είναι εναντίον του Μνημονίου η ΝΔ και ότι θα προχωρήσει σε στρατηγική εξόδου από αυτό, εάν αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας;

Η Στρατηγική της Ελπίδας, όπως παρουσιάστηκε από τον Αντώνη Σαμαρά, αποτελεί το θεμελιώδες κείμενος της πολιτικής μας, που επεξηγεί τον εναλλακτικό δρόμο και τον πειστικό τρόπο εξόδου από τους περιορισμούς του Μνημονίου. Εμείς ουδέποτε θα παραδεχθούμε ότι η Ελλάδα είναι μία χώρα «περιορισμένης εθνικής κυριαρχίας».

Είναι «δημοψήφισμα» οι αυτοδιοικητικές εκλογές - όπως υποστήριξε και ο Πρωθυπουργός - ή όχι;

Παρά τον αυτοδιοικητικό τους χαρακτήρα, οι εκλογές αυτές είναι έντονα πολιτικές. Οι πολίτες με την ψήφο τους ή θα αποδοκιμάσουν στην πλειοψηφία τους την αναποτελεσματική κυβερνητική πολιτική βάζοντας φρένο στη διάθεση της Κυβέρνησης να επιβάλλει νέα μέτρα ή ταπεινωμένοι θα αποδεχθούν ότι η Ελλάδα είναι χώρα «περιορισμένης εθνικής κυριαρχίας», μια που η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ενσυνείδητα μας οδήγησε στο ΔΝΤ.

Πως σχολιάζετε τον πρόσφατο ανασχηματισμό αλλά και τα όσα συμβαίνουν στην κυβέρνηση μετά από αυτόν;

Αποτελεί παραδοχή της αποτυχίας του πρώτου μετεκλογικά κυβερνητικού σχήματος. Είναι ανασχηματισμός εσωτερικής καύσης και εσωκομματικών ισορροπιών, αν προσθέσουμε δε σε αυτόν και την πρόσφατη απόφαση του Πρωθυπουργού να δώσει υπερεξουσία ακόμα και γενικευμένη νομοθετική πρωτοβουλία στον κ. Ραγκούση είναι σαφές ότι τα αποτελέσματα του ανασχηματισμού είναι:

  • 1ον Η παραδοχή της αποτυχίας του πρώτου χρόνου διακυβέρνησης (π.χ. παρά τα μέτρα τα έσοδα υπολείπονται κατά 2,9 δις τον Αύγουστο, τα spreads πήγαν από 150 στις 1000 μονάδες, η ανεργία εκτινάχθηκε από το 8% στο 14% και η ύφεση εδραιώθηκε).
  • 2ον Παροπλίζεται ο Θεόδωρος Πάγκαλος
  • 3ον Απομακρύνεται η Μπατζελή
  • 4ον Εμφανίζονται σημάδια εξάντλησης όχι μετά από 5 χρόνια αλλά πριν καλά-καλά η Κυβέρνηση κλείσει ένα χρόνο. Με δυο λέξεις θα χαρακτήριζα τον ανασχηματισμό: η αρχή του τέλους.

Ποια λάθη πιστεύετε ότι πλήρωσε περισσότερο η κυβέρνηση της ΝΔ;

Δεν υπερασπίστηκε σθεναρά και δεν ανέδειξε σημαντικά το έργο της. Δεν απάντησε δυναμικά στη συκοφαντία, δεν διόρθωσε αποφασιστικά και γρήγορα τα λάθη και τις παραλείψεις της, δεν δημιούργησε στέρεες συμμαχίες στο χώρο της αγοράς και των ΜΜΕ.