Νέοι, ελαστικότεροι όροι αδειοδότησης των κολεγίων (Α. Λακασάς, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 10/06/2010)
Πηγή:
Σχετικά Δημοσιεύματα:
- Πιο χαλαρό πλαίσιο για τα προσόντα διδασκόντων (ΕΘΝΟΣ, 10/06/2010)
- «Χαλαρώνουν» τα κριτήρια λειτουργίας των κολεγίων (ΗΜΕΡΗΣΙΑ, 10/06/2010)
Του Αποστολου Λακασα
Αλλάζει το καθεστώς ελέγχου και αδειοδότησης των κολεγίων ή αλλιώς «Κέντρων Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης», όπως τα ονομάζει πλέον το υπουργείο Παιδείας. Με απόφαση που δημοσιοποιήθηκε χθες, το υπουργείο Παιδείας εναρμονίζεται με τις υποδείξεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία έκρινε ότι ο νόμος Στυλιανίδη είναι αυστηρός και παραβιάζει θεμελιώδεις κοινοτικές ελευθερίες. Πλέον το υπ. Παιδείας καθορίζει νέους όρους αδειοδότησης των κολεγίων, οι οποίοι είναι πιο ελαστικοί (σε σχέση με τον νόμο Στυλιανίδη) για το πρόγραμμα σπουδών και τα ακαδημαϊκά προσόντα των διδασκόντων στα κολέγια. Αντίθετα, παραμένουν αυστηρές οι κτιριολογικές προδιαγραφές και οι οικονομικοί όροι για την αδειοδότηση, η οποία θα κρίνεται πλέον από το Εθνικό Κέντρου Πιστοποίησης (ΕΚΕΠΙΣ). Βάσει των νέων κριτηρίων, τα κολέγια θα πρέπει να υποβάλουν νέους ή συμπληρωματικούς φακέλους αδειοδότησης μέχρι τις 15 Ιουνίου. Θα ακολουθήσουν οι έλεγχοι από τα μέλη του ΕΚΕΠΙΣ και οι νέες άδειες λειτουργίας θα δοθούν έως τις 31 Αυγούστου. Ειδικότερα, η απόφαση προβλέπει τα εξής:
• Πρόγραμμα σπουδών: Οσα κολέγια συνεργάζονται μέσω μιας σύμβασης δικαιόχρησης (franchise) με κάποιο ΑΕΙ της Ε.Ε. («μητρικό» ΑΕΙ) οφείλουν να υποβάλουν εγκεκριμένο από το ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό ίδρυμα αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών και βεβαίωση αξιολόγησής του από την εθνική αρχή διασφάλισης ποιότητας ή τον αρμόδιο φορέα πιστοποίησης του κράτους όπου έχει έδρα το «μητρικό» ΑΕΙ. Αρα, το υπ. Παιδείας δεν μπορεί να ελέγξει το πρόγραμμα σπουδών των κολεγίων.
• Διδάσκοντες: Οι διδάσκοντες πρέπει να κατέχουν πτυχίο ΑΕΙ (ίδιο ή συναφές με το γνωστικό αντικείμενο της διδασκαλίας τους), ενώ όσον αφορά τους διδάσκοντες χωρίς πτυχίο ΑΕΙ, υπάρχει η ρήτρα ότι θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον επταετή εμπειρία. Αίρονται οι προδιαγραφές το νόμου Στυλιανίδη, όπως π.χ. το 30% να έχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών.
• Κτιριολογικές προδιαγραφές: Απαιτείται ελάχιστος συνολικός χώρος τουλάχιστον 300 τ.μ., στον οποίο δεν συμπεριλαμβάνονται οι υπαίθριοι και ημιυπαίθριοι και βοηθητικοί χώροι. Εως τις 31 Αυγούστου 2011 τα κολέγια πρέπει να προσκομίσουν οικοδομική άδεια για χρήση εκπαίδευσης θεωρημένη από το αρμόδιο πολεοδομικό γραφείο.
• Οικονομικοί όροι: Απαραίτητη προϋπόθεση παραμένει η κατάθεση εγγυητικής επιστολής ύψους 500.000 ευρώ. Ταυτόχρονα, ορκωτοί λογιστές πρέπει να επικυρώνουν την οικονομοτεχνική μελέτη βιωσιμότητας. Τέλος, καθιερώνεται περιοδικός έλεγχος της σύμβασης franchise που συνάπτουν τα κολέγια με τα ευρωπαϊκά ΑΕΙ.
Την ίδια στιγμή, οι διδάσκοντες στα ΤΕΙ απειλούν να μην ανοίξουν τα ιδρύματα τον Σεπτέμβριο, εάν δεν έχουν εκδοθεί έως τότε τα Προεδρικά Διατάγματα που αφορούν τα επαγγελματικά δικαιώματα των ΤΕΙ.
Συνεχίζεται η αποχή
Συνεχίζουν την αποχή από τη βαθμολόγηση των γραπτών των πανελλαδικών εξετάσεων οι εκπαιδευτικοί, διότι με βάση την κοινή απόφαση των υπ. Παιδείας και Οικονομικών, οι αμοιβές όσων εμπλέκονται στις εξετάσεις μειώθηκαν από 5% έως 63% σε σχέση με πέρυσι. Ειδικότερα, οι αμοιβές μειώνονται σε όλες τις κατηγορίες των εμπλεκόμενων στις πανελλαδικές εξετάσεις (βαθμολογητές, επιτηρητές, μέλη λυκειακών επιτροπών). Ενδεικτικά, η μικρότερη ποσοστιαία μείωση γίνεται στους βαθμολογητές (από 2,10 ευρώ σε 2 ευρώ, με δυνατότητα βαθμολόγησης το ανώτερο 600 γραπτών), ενώ η αμοιβή για την ημερήσια επιτήρηση μειώνεται από 17 σε 14 ευρώ. Επίσης, οι αμοιβές των μελών των λυκειακών επιτροπών μειώνονται από 338 σε 270 ευρώ και των επιτροπών βαθμολογικών κέντρων από 709 σε 500 ευρώ. Τέλος, για τα ποσά πάνω από 400 ευρώ προβλέπεται πληρωμή σε τρεις δόσεις. «Πρόκειται για εμπαιγμό, αφού ο αρμόδιος υφυπουργός κ. Ιωάννης Πανάρετος σε πρόσφατη συνάντησή μας είχε δώσει διαφορετικά ποσά», ανέφερε στην «Κ» το μέλος της ΟΛΜΕ κ. Θέμης Κοτσυφάκης.
Σχόλιο
Έστω και αργά αναδεικνύεται η προσπάθεια του Ευριπίδη Στυλιανίδη να διασφαλίσει όρους ποιότητας στη λειτουργία των Κολεγίων στην Ελλάδα. Τα λάθη που έγιναν το μεσοδιάστημα στο χειρισμό του θέματος είχαν σαν συνέπεια να ακυρωθούν δύο σημαντικές προϋποθέσεις που προβλέπονταν από το Νόμο Στυλιανίδη:
- Η διασφάλιση του υψηλού επιπέδου των διδασκόντων (30% τουλάχιστον να κατέχουν μεταπτυχιακούς ή διδακτορικούς τίτλους)
- Η ποιότητα του προγράμματος σπουδών, που έπρεπε να είναι ανάλογη με του μητρικού Πανεπιστημίου