Skip to Navigation

Ανάπτυξη στη Θράκη – Παρόν και μέλλον και συμβολή στη δημιουργία μίας νέας δυναμικής για την εθνική οικονομία

Οι βασικοί στόχοι που έθεσε από την αρχή η κυβέρνηση του Κώστα Καραμανλή σε σχέση με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων που παρέχουν η γεωγραφική τοποθέτηση και η ανθρωπογεωγραφία των περιοχών της Μακεδονίας και Θράκης ήταν η μεν Θεσσαλονίκη να μετεξελιχθεί σε κεντρικό διαμετακομιστικό εμπορευματικό και εκθεσιακό κέντρο, δηλαδή σε κεντρική πύλη της βαλκανικής και παρευξείνιας αγοράς, οι δε Περιφέρειες Μακεδονίας -Θράκης να αποτελέσουν πρότυπα διασυνοριακής εναλλακτικής ανάπτυξης και κόμβοι διαμετακόμισης ενέργειας προς τη βαλκανική αγορά και τη Δύση.

Η Θράκη αναβαθμίζεται συμβάλλοντας με τον δικό της τρόπο στη δημιουργία μίας νέας δυναμικής για την εθνική μας οικονομία αλλά και για την εξωτερική μας πολιτική. Καθίσταται κομβικό σημείο ενεργειακών συνεργασιών, ορμητήριο εμπορικών και εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών, γέφυρα φιλίας μεταξύ των λαών, πρότυπο εναλλακτικής ανάπτυξης και μοντέλο ανοιχτής δημοκρατικής κοινωνίας.

Στον ενεργειακό τομέα, οι νέες εξελίξεις καθιστούν όχι μόνο την ακριτική περιφέρεια μα και όλη τη χώρα, χώρα διέλευσης ενέργειας. Κατ’ αυτόν τον τρόπο την θωρακίζουν αμυντικά, την αναβαθμίζουν γεωστρατηγικά και δημιουργούν τα έσοδα και τις θέσεις εργασίας που απαιτούνται για τη δημιουργία μίας νέας αναπτυξιακής δυναμικής.

Η υπογραφή της απόφασης για την κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη από τη Ρωσία, τη Βουλγαρία και την Ελλάδα, μετά από δεκατρία ολόκληρα χρόνια, θα δημιουργήσει έσοδα μερικές δεκάδες δις ευρώ το χρόνο υπέρ των υποδομών της περιοχής, θα μειώσει τον κίνδυνο μόλυνσης του περιβάλλοντος και ειδικότερα του Αιγαίου και του Θρακικού πελάγους από ατυχήματα που πυκνώνουν στα στενά του Βοσπόρου τα τελευταία χρόνια αφού θα αποφορτίσει την κίνηση και τέλος θα εξασφαλίσει γρηγορότερα φθηνότερη ενέργεια για την αγορά της Ευρώπης και των ΗΠΑ.

Ο αγωγός φυσικού αερίου Μπακού (Αζερμπαϊτζάν)-Καρατσάμπεϊ (Τουρκία)-Κομοτηνή και η φυσική του προέκταση προς τα Δυτικά Βαλκάνια και την Ιταλία καθιστά τη Θράκη και την Ελλάδα κόμβο παροχής φθηνής ενέργειας με πολλαπλές θετικές συνέπειες για την οικονομία μας αλλά και την αγορά εργασίας.

Τέλος, η Θράκη θα συνεργαστεί στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας με τις αγορές της Τουρκίας και της Βουλγαρίας αναδεικνύοντας εκτός των άλλων και το μεγαλύτερο αιολικό πάρκο της χώρας που φιλοξενεί.
Την ίδια ραγδαία ανάπτυξη παρουσιάζει η ακριτική περιοχή και στον τομέα της βιομηχανίας και του εμπορίου, όπου σύντομα εκτιμάται ότι θα δημιουργηθεί μία νέα δυναμική μέσα από την εφαρμογή του καινούριου αναπτυξιακού νόμου.

Το τοπίο συμπληρώνεται από το κινητροδοτικό θεσμικό πλαίσιο του αναπτυξιακού νόμου που συμβάλλει στην προσέλκυση επενδύσεων. Ο νέος νόμος κινητροδοτεί προνομιακά παλιές και νέες επιχειρήσεις, χρηματοδοτεί για πρώτη φορά το εμπόριο και διασφαλίζει ένα σταθερό ευρωπαϊκό περιβάλλον ελκυστικό για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων.

Αρκεί να προβληθούν σωστά στο εξωτερικό τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής που είναι εκτός των θεσμικών κινήτρων οι υποδομές:

•    Η Εγνατία Οδός ολοκληρώνεται και μετά τη συμφωνία που υπέγραψε το Υπουργείο Εξωτερικών συμπληρώνεται με τη 2η γέφυρα στον Έβρο, η οποία ενισχύει τις προοπτικές εμπορικής και τουριστικής συνεργασίας με την τουρκική αγορά (φέτος η αύξηση των εξαγωγών μας προς Τουρκία ξεπερνά το 60%). Μετά από 9ετή καθυστέρηση άνοιξε η δίοδος Καβάλα - Δράμα - Βουλγαρία που δημιουργεί ευρωπαϊκή ενδοχώρα, ενώ εντός του έτους δημοπρατείται η δίοδος Κομοτηνή-Βουλγαρία και το 2007 δημοπρατείται η δίοδος Ξάνθη-Βουλγαρία.

•    Με την Σύνοδο του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας Ευξείνου Πόντου (ΟΣΕΠ) στη Μόσχα εγκρίθηκε η ελληνική πρόταση που υλοποιεί τη «συμφωνία της Κομοτηνής», η οποία προβλέπει τη δημιουργία του «Δρόμου των Αργοναυτών», δηλαδή ενός οδικού δακτυλίου που θα ξεκινά από το αναβαθμισμένο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, θα διέρχεται από Κομοτηνή και Νυμφαία, θα διατρέχει όλη την Παρευξείνια Ζώνη και θα ξανακαταλήγει μέσω Τουρκίας στην Αλεξανδρούπολη δημιουργώντας μία νέα αγορά για το εμπόριο και τον τουρισμό.

•    Η γεωγραφική γειτνίαση με νέες ραγδαία αναπτυσσόμενες αγορές (Βαλκάνια, Τουρκία, Εύξεινος Πόντος)

•    Η ανθρωπογεωγραφία που διευκολύνει μεγάλες επιχειρήσεις να εγκαταστήσουν στη Θράκη τα στρατηγεία τους και τα παραρτήματά τους στις γειτονικές χώρες (Πόντιοι συνομιλούν με την Παρευξείνια αγορά, Μουσουλμανική μειονότητα με την Τουρκία, Έλληνες απόφοιτοι Βαλκανικών Πανεπιστημίων και ελληνικό δίκτυο στα Βαλκάνια με χώρες στη Νοτιοανατολική Ευρώπη).
   
Το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης παρέχει τα εχέγγυα όχι μόνο για τη σύνδεση της έρευνας με την αγορά αλλά και για την μετεξέλιξή του σε διεθνές πανεπιστήμιο που μπορεί να λειτουργεί ως κέντρο τηλεκπαίδευσης για τα Βαλκάνια και τη Μαύρη Θάλασσα, παρέχοντας ευρωπαϊκή τεχνογνωσία. Τέλος, ο εναλλακτικός τουρισμός (οικολογικός, εκκλησιαστικός, συνεδριακός, αρχαιολογικός, ορειβατικός, κυνηγητικός, κ.λπ.) αναδεικνύει ένα νέο πρότυπο διεθνή προορισμό άγνωστο μέχρι σήμερα, όμως εξαιρετικά ελκυστικό, ποιοτικό και σχετικά φθηνό.

Η κυβέρνηση Καραμανλή έχει ολοκληρωμένο σχέδιο για τη Θράκη το οποίο ξεκίνησε με επιτυχία να πραγματώνει. Όσο πιο γρήγορα πραγματωθεί τόσο πιο θεαματικά θα είναι τα αναπτυξιακά αποτελέσματα για την ακριτική περιφέρεια και τα οικονομικά αποτελέσματα για την εθνική οικονομία.

Δημοσιέυθηκε στην εφημερίδα ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ στις 12/12/2006.